weer beelduitval

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Een jaar geleden had mijn toen nieuwe pc regelmatig last van beelduitval. Het beeld werd grijs en ik moest de computer met de knop uitzetten en herstarten.
Alles is toen successievelijk vervangen, na een paar maanden bleek dat toen de WD 40 GB S-ATA 10.000rpm schijf ontkoppeld werd, het probleem opgelost was. Merkwaardig genoeg!

Nu is het mainboard vervangen en het probleem is terug.

Welke richting zou ik toch moeten denken? Hoe zou het mogelijk zijn dat iets in de pc veroorzaakt dat het beeld grijs wordt??

Systeem: Intel P4 3Ghz, Epox 4PDA5, 1 GB DDR400 (2 x 512), Asus V9570-TD/256, 2x Maxtor 80 GB S-ATA, 2x 200 GB S-ATA, Audigy 2 ZS, Plextor PX-116A, Plextor PX-712A, voeding Yesico 450W, Technotrend DVB-S 1.6 Premium Edition, Lian Li PC-71, watergekoeld, luidsprekers Altec Lansing MX 5021 THX

Laatst bewerkt:
probeer die snelle schijf weer aan te koppelen misschien is uw systeem daarop geconfigureerd, en met het oorspronkelijke m/b beter compatible.......of eerst zoeken in bv dualcore of ga maar door,video instelling in de bios, ram, instellingen van de master/slave jumpers teveel om op te noemen. Zelfs de bedrading kan het zijn als je bedenkt dat audio vaak ook al via de ide is gekoppeld ipv via je cd/dvd=speler.
U kunt proberen op te starten in de veiligheidsmodus,
heeft u toevallig ook een ander scherm aangeschaft? Bij het opstarten F2 en dan vga modus aanpassen??
Succes verder, laat weten wat het werkelijk is geweest, ben benieuwd!

groet
puck

Die snelle schijf is toen vervangen omdat die de oorzaak was. Er is toen een 4e Maxtor (7200rpm) ingezet en toen heeft het systeem een jaar geen last gehad van de beelduitval.

Ik heb geen ander scherm aangeschaft, alleen is het mainboard vervangen door een identiek. Maar een instelling in de Bios kan toch geen grijs scherm veroorzaken?

Wat en hoe van de andere dingen die je noemt (dualcore, video-instelling enz.) kan zorgen voor een grijs beeld?

(In de veilige modus doet zich hetzelfde probleem voor.)

Okay kom net thuis dus vandaar deze wat latere respons op uw vraag wat anders kan een grijs scherm veroorzaken??
Dit kunnen velen zaken zijn, ik noemde er al een aantal zoals dualcore, videoinstelling in de bios etc etc. Wat belangrijk is het moment waarop het begon, namelijk zoals u aangeeft het moment dat er een (identiek)m/b is ingezet. Meteen daarna heeftie nooit meer goed gewerkt??Na het inzetten van een ander(ook al is het identiek)m/b zul je het één en ander weer moeten installeren, want je kunt het wel schudden dat ook al is alles identiek dit zonder fouten wordt overgenomen. Dus wanneer begonnen de problemen???
Ik wil u graag meer advies geven en/of meedenken in uw probleem maar dan is het echt noodzakelijk om alles stap voor stap te weten. Voorts is het zo dat in de praktijk het vaak ligt aan de hardware. Bijvoorbeeld een loszittend contact of een foutieve aansluiting van een kabel, een kaart die er niet goed in zit....
Heeft het te maken met het m/b dan moet daar info over te vinden zijn op het internet, heeft u specificaties??

Succes,
Puck

Zes dagen heeft het systeem zonder beelduitval gewerkt sinds het nieuwe m.b. In de bios heb ik alleen de onboard geluidskaart weer moeten inschakelen.
Verder werkte alles normaal.
Toen heb ik een Hauppauge-kaart teruggezet (die er dus ook vroeger al in zat) en daar begon het probleem weer.
Ik heb natuurlijk die kaart er weer uitgehaald, maar dat heeft niet mogen baten.
Voor de duidelijkheid: het systeem is identiek aan toen de beelduitval zich (niet meer) voordeed.

Je hebt het over BIOS-instellingen, maar hoe kan een BIOS-instelling een grijs scherm veroorzaken????? Ik vroeg al eerder: hoe kan dat? Misschien wil je iets specifieker zijn in je antwoord.

Vergeet niet dat toen het probleem zich een jaar geleden voordeed het ook niet een BIOS-instelling was. Toen werd het verholpen door het vervangen van een HD. Zonder overigens dat die HD zozeer defect was...!!!

Mocht je nog een suggestie hebben?... Graag!

Heb nu wel gevonden dat het connectortje van een van de S-ATA kabels kapot was!

Kan dat beelduitval veroorzaken?

Ik ga het de komende dagen vaststellen.

Sata is soms nog niet volwassen.

Hangt van je south bridge af, dacht ik.

Heb je al in computerbeheer naar conficten of niet goed werkende hardware laten zoeken.

Heb je al eens geprobeerd de VGA kaart te vervangen.

Als je met grijs bedoeld de kleur is weg, kun je hem ook naar conflicten laten zoeken op het moment dat het grijs is.

Eric.

P.S. Ik vind het lijken op een PCI conflict. Alleen de hauppage er uit trekken is niet genoeg ook nog de hardware in je systeen verwijderen hoor.
Lukt niet altijd door deïnstall.

Alles (!) is vervangen geweest! (Videokaart, MoBo, CPU, Voeding.)
En ook alle (!) software is weggeweest.
Dus met alleen het OS erop, geen speciale pci-kaarten (alleen vidoekaart), deed het probleem zich ook voor.

Al eens een PCI shuflle geprobeerd.

Is slot 1 nog vrij ?

Zet daar anders een in die niet lastig is, want PCI slot 1 zoekt soms ruzie met AGP.

Eric.

Ja, is nog vrij, want daar kan niks in vanwege het waterblok van de videokaart. :)

PCI-shuffle is het verwisselen van kaarten?
Heb ik in het verleden gedaan.
Maar het feit dat het zonder kaarten ook optreedt rechtvaardigt toch de gedachte dat het daar (ook) niet aan ligt??

Laatst bewerkt:
Misschien rare vraag

En als je een IDE schijf aansluit PATA, met een 80 kabel en je zet daar je OS op wordt hij dan ook grijs ??

Eric.

Niet zo'n rare vraag! :D

Heb geen lege IDE-PATA in huis.
Wel een idee!

Maar kan ik naast 4 S-ATA schijven ook nog een IDE-schijf aansluiten?

Mail me eens

Als je me een EverstHome rapport mailt in HTML, misschien is er wat te vinden.

Eric apestraat HetNetNiet punt NL

Eric.

Zal toch wel

Je gebruikt je primaire en secundaire IDE toch niet voor 4 CD/DVD's

Eric.

P.S. en hoe kom jij aan 4 ! Sata, zit dat echt op je bord, of heb je twee SATA en een SATA Raid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan