Problemen met Laptop met zowel PCMCIA-netwerkkaart als U.S.B.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vermillioen

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2005
Met een Laptop, Compaq Armada E500, kon ik via een USB-netwerkkaartje altijd gemakkelijk (met Windows98) op Internet komen. Toen ik hier XP van wilde maken waarschuwde XP al van tevoren dat hij niet goed zou kunnen omgaan met het netwerkkaartje, maar ik ging toch door, omdat ik de drijver op een floppy had, die erbij hoorde.
Maar inderdaad, ik kreeg ook nadat ik de juiste driver erop gezet had geen verbinding met m'n provider.
Later hoorde ik dat U.S.B.-netwerkkaartjes niet zo stabiel waren voor een Laptop, dus heb ik een PCMCIA-netwerkkeaartje gekocht(E-Tech) type II, een plug and play.
Maar ook nu werkt het niet, met ook de goeie drijver erbij ook nog steeds niet. Ook niet nadat ik de computer eerst geFdisced heb en opnieuw geformateerd.
Het probleem is dat (volgens mij) de DHCP-server op de een of andere manier niet gevonden kan worden.
Als ik Internet Explorer probeer op te starten zegt hij de pagina niet te kunnen vinden. Als ik het met Outllok Express probeer krijg ik de mededeling Socketsfout :11001 met foutnummer 0x800CC0D, wat ook alletwee te maken heeft met het niet kunnen vinden van de internetprovider.Maar alles staat net zo ingevuld als op de P.C. waar ik nu mee bezig ben en die wel gewoon op internet kan.
Als ik bij de laptop bij uitvoeren kies voor Winipcfg, waardoor je het schermpje krijgt waar je de instellingen voor de adapter (bij Windows98) kunt vrijgeven en vernieuwen, kan ik wel op vrijgeven klikken, maar als ik daarna op vernieuwen klik duurt het vrij lang en komt hij met de mededeling dat hij de DHCP-server niet kan vinden.
In dat schermpje wat ik door winipcfg krijg staan de normale dingen, zoals Host: Computername, bij DNS-servers niks, Knooppunttype: Broadcast, Netbios Scope-id niks, Adapter type kan ik uit PPP Adapter kiezen (waar hij uit zichzelf al op staat en Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet
Voor de PPP-adapter staat er daarna bij adapteradres 44-45-53-54-00-00 en bij IP-adres 0.0.0.0 net als bij Subnetmasker (ook 0.0.0.0), niets bij standaardgateway en bij DHCP-server 255.255.255.255
Bij primaire Wins-server stat niks en ook bij secundaire staat niks.
Maar bij lease verkregen staat 01 01 80 0:00:00 en bij
Lease verloopt staat hetzelfde (zelfde getallen)
Als ik het omzet naar die Realtek bij adapter, inplaats van die PPP-adapter, is het adapter-adres gewijzigd in 00-0A-EB-A2-FB-37, staat er nu inplaats van IP-adres, waar bij die PPP niks stond nu de regel IP-auto config adres: 169.254.197.143 en bij subnetmasker in plaats van die 0.0.0.0 nu 225.225.0.0
Bij standaardgatewy weer niks, bij primaire en secundaire WINS-server alletwee weer niks en bij Lease verkregen nu: 07-11-05-13:04:42 maar bij lease verloopt nu niets.
Maar of ik nu voor de PPP adapter kies (zou in verband met de protocollen volgens mij ook moeten) of dat ik voor die Realtek kies, ik krijg gewoon geen verbinding.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is met deze PC, waar ik nu op bezig ben, ook weer naar Windows 98 te gaan om zo de eventuele verschillen nog beter te kunnen zien, maar ik denk niet dat ik daar echt veel wijzer van zou worden, omdat dit een pc is en geen laptop en ze daarom ook niet over dezelfde internetkaart beschikken. Dus ik vraag me af of ik daar veel wijzer van zou worden.
Daarom leek het me een beter idee om hulp te vragen bij personen die er mogelijk meer van weten en zo kwam ik bij deze site en dit forum terecht.
Ik heb gemerkt dat er meer problemen met laptops en deinternetverbinding, gezien de andere mailtjes op dit forum, mar aangezien mijn probleem toch weer iets anders lijkt te zijn heb ik zelf maar een vraag gesteld, met zoveel mogelijk gegevens.
Dat ipconfig/all in DOS heb ik ook al geprobeerd, maar dat geeft bijna geen aanwijzingen. Niet iets waar iemand iets aan zou hebben, in ieder geval volgens mij.
Maar misschien heeft iemand met de gegevens die ik over winipcfg hierboven heb gegeven een idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat die DHCP-server wel gevonden kan worden? Misschien dat daarmee het probleem opgelost zou zijn. Geen idee.

groetjes en alvast bedankt!

Vermillioen

Praten we nu over windows 98 SE.
Heb je de usb driver verwijderd.
twee drivers voor een netwerkverbinding kunnen elkaar in de weg zitten.
Heb je bij de netwerkkaart wel staan dat je automatisch een ip wilt ontvangen.
Welke router gebruik je?
Zijn hier meerder computers op aangesloten.
Heb je al eens via een vaste verbinding tussen laptop en router contact gehad met het internet?

Bedankt voor de snelle reactie...
Ik maak geen gebruik van een router. Ik klik de kabel van de modem in de computer waar ik mee wil werken. Op dit moment zit die dus in de PC.
We hebben het inderdaad over windows 98 SE.
De usb-drivers heb ik verwijdert, niet alleen dat, maar uiteindelijk heb ik de schijf van de laptop met fdisc en daarna met format weer helemaal schoon gemaakt, omdat er anders misschien nog dingen van windows XP op zouden staan en dat wilde ik voorkomen. Erst wilde ik hem nu bij windows98 aan de praat krijgen. Dan zie ik wel weer of het later XP kan worden. Denk het niet, want daar wordt hij wel veel trager van.
Ik zou moeten kijken of ik ergens in die adapter kan aangeven dat hij automatisch een ip-adres moet zoeken. Denk niet dat die mogelijkheid bestaat, of anders heb ik daar steeds overheen gekeken. ben ook al een paar keer via het configuratiescherm, netwerkkaarten of system bij de gegevens van de kaart en/of de protocollen geweest, maar heb daar ook geen vreemde dingen kunnen ontdekken.

dus geen idee. Maar zal nog een keer kijken of ik eregns aan kan vinken dat de kaart automatich een IP-adres moet toevoegen, ofzo.

bedankt alvast.....

En zit er een aansluiting op de laptop voor een kabel verbinding of kan het alleen maar draadloos.
Als de kabel er ook inkan krijg je dan wel contact met het internet?

Heb nu gekeken:

Heb gekeken (nomaals) via configutariescherm en dan eerst bij PC-kart (PCMCIA) zit gewoon in socket 1 en verder kan ik daar alleen maar naar de globale instellingen kijken, waar aangevinkt staat Automatische selectie (begin 000C0000, einde 00FFFFFF en lengte 00001000
Bij System staat "dit apparaat werkt correct" en kan daar ook niets veranderen, behalve natuurlijk het stuurprogramma opnieuw doen..Is inderdaad van de fabrikant Realtek (hardwareversie 16) en bij Energiebeheer staat dat de computer dit apparaat uit zou kunnen schakelen om energie te besparen aangevinkt. Maar ik zit niet op de batterij, maar heb er een adapter op, dus zou er geen reden zijn om het apparaat uit te schakelen, ga ik vanuit.
Verder kan ik bij Netwerk, als ik daar kies voor die E-Tech ETPC01 Cardbus Fast Ethernet NIC en op eigenschappen klik zien dat het een "Enhanced"-modus NDIS-stuurprogramma betreft (32-bits en 16-bits). De bindingen staan aangevink bij TCP/IPen bij geavanceerd staat bij Early Tx Threshold de waarde 4, bij Link Down Power Saving dat dit gedisabled is, bij Link Speed/Duplex Mode staat de waarde Auto Mode, bij Network Adress staat aangevinkt "Niet aanwezig", ik heb de kabel op dit moment niet in de laptop, maar in de PC. Bij Receive Buffer Size staat een waarde van 64 K bytes,WakeUp on ARP/PING staat bij Enable, WakeUp on Link Change staat bij Disablewn WakeUp using APM Mode staat ook bij Disable.
Verder staan gewoon de protocollen TCP/IP voor zowel deze adapter als voor de externe-toegangsadapter erop. Maar ook eentje (geheten Snel infraroodprotocol) voor SMC IrCC infrared Commubication, waarvan ik geen gebruik maak.
Ook staat de client voor Microsoft-netwerken er gewoon op en de Externe-toegangsadaptor en die SMC IrCC (Infrared Communications Controller).
Maar nergens iet om aan te vinken dat er ergens automatisch een IP-adres zou moeten worden toegewezen. Behalve dus dat bij de eigenschappen van de E-Tech Cardbus bij Network Adress staat aangegeven dat die niet aanwezig is. Ena als ik daar op de andere optie klik, zodat er een waarde zou kunnen komen te staan, wordt die waarde dus alleen maar nullen.

Weet niet of dit anders wordt als ik de internet-kabel in de laptop klik, maar denk dat er gewoon Network Adress niet aanwezig blijft staan.

Er is wel een klein gaatje, waar bijna de aansluiting vanaf de modem in zou kunnen, maar niet helemaal. Past dus gewoon niet, omdat het gaatje te klein is.
Maar dat hoefde indertijd ook met die USB-netwerkkaart ook niet. Die ging gewoon met een stekkertje in een van de usb-ingangen. Maar omdat XP aangaf dat hij niet goed met dergelijke LAN-aansluitingen om kon gaan en mij daarna ook verteld werd dat een dergelijke USB-aansluiting veel minder stabiel was dan een PCMCIA-netwerkkaart, heb ik die maar gekocht. Die zit dus nu in een van de 2 sockets aan de zijkan en past goed. Als ik de computer aanzet geeft hij ook een geluidje en als ik er geen kabel in heb zitten branden ook alletwee de lampjes. Als ik de kabel aansluit gaat een van de lampjes uit, maar dan zie ik op mijn modem wel dat er verbinding is, want dan gaat er een oranje lampje op de modem branden. Een Kabelmodem, trouwens.
En zoals gezegd, windows geeft zelf aan dat het apparaat correct werkt. Net zogoed als windows (bij System in het configuratiescherm ook aangeeft dat beide PCMCIA-sockets (van Texas Instruments PCI-1225 Cardbus-controllers) beiden correct werken.
Dus ik weet gewoon even niet meer waar datgene zich kan bevinden waar het mis zou kunnen zijn.
Vooral omdat mijn PC het wel op de modem doet, dus het niet aan mijn provider of aan de modem ligt en alle gegevens bij Outlook Express gewoon net hetzelfde ingesteld staan bij de PC als bij de laptop.

Ik heb nog even bij de protocollen gekeken, maar daar staatook gewoon IP-adres automatisch aangevinkt, dus zou er eigenlijk bij de adapter ook een IP-adres bekend moeten zijn,neem ik aan. Maar als ik daar kijk (zoals ik al geschreven heb staat hier aangevinkt dat er geen IP-adres bekend is.
Ik weet ondertussen niet meer waar ik verder zou moeten zoeken,maar misschienis er iemand die er wel een oplossing voor heeft?

groeten, Vermillioen

Als je de pmcia gebruikt heb je dan wel de usb drivers verwijderd.
Dit zit elkaar in de weg als het er beide opstaat.

Ik heb niet alleen alles wat met de usb-driver te maken had verwijdert, maar heb zelfs de hele harde schijf opnieuw eerst met fdisk.exe het oude dos-station verwijdert, opnieuw opgestart, toen weer met fdisk.exe een nieuw dos-station gemaakt, toen diedat ik opneuiw weer was opgestart dat dos-station opnieuw geformateerd, zodat alle sporen van windows98 SE en van xp verdwenen waren. Toen windows98 SE er opnieuw opgezet, toen dedriver van die PCMCIA-kaart er op gezet, ook al is het een plug and play.
de stekker van mijn kabelmodum in het gaatje van de PCMCIA-kaart gestoken en de gegevens ingetikt die voor Internet Explorer nodig waren, zoals de gegevens van mijn provider, de POP- en SMTP- gegevens en de LAN-gegevens. Ook nog bij Outlook expres gekeken of daar wel bij aangevinkt stond dat bij deze provider inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord verplicht was. Dat stond daar niet aangevinkt, dus heb ik dat zelf gedaan. Vandaar dat nu alles ook echt zo staat aangegeven als het er bij mijn PC ook uitziet.
Alleen die kan wel op Internet, als ik de kabel daar in het gaatje steek van mijn Ethernet-netwerkkaart, maar bij de laptop krijg ik gewoon geen verbinding. In de eerdere berichtjes hier heb ik verder al gezegd wat ik via Start, configuratiescherm en dan bij Netwerk, PCMCIA-kaarten en bij System heb gevonden. Alles lijkt gewoon te kloppen, maar alleen het werkt dus gewoon niet tot nu toe.
Snap ook niet dat bij het protocol wel staat aangevinkt IP-adres automatisch verkrijgen, maar als ik bij NETWERK kijk, waar de protocollen en netwerkkaarten staan staat aangegeven bij de E-Tech kaart staat aangegeven dat het IP-adres er niet is. heb ik hierboven al eerder en duidelijker beschreven.
Is mij een raadsel in ieder geval hoe ik nu verderzou moeten.
Vooral omdat indertijd, toen ik de laptop net kreeg hij het gewoon deed, terwijl er toen een U.S.B.-netwerkkaart op zat. Maar toen ik eenmaal windows er opnieuw op heb gedaan was het gewoon niet meer mogelijk om op Internet te komen. En daar zit ik nu al een paar weken mee!!

groeten,
vermillioen

Over welke provider praten we eigenlijk....misschien chello?

Nee, het gaat om quicknet.nl, die hier inde hele regio Noord-Holland zo'n beetje over de kabel gaat, eigenlijk onder de naam Multikabel.
Dus de provider die ook de kabels hier gebruikt voor t.v., radio en internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan