taakbalk opruimen Hoe???

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrick1003

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2003
staan veel oude progjes in mijn taakbalk... hoe kan ik mijn taakbalk opruimen.
lijst word nu alleen maar groter.

Hoi ,

Ik neem aan dat je de snelkoppelingen weg wil hebben, dat kan met rechter muisknop en dan verwijderen kiezen. Als je progjes wil verwijderen zal je naar het configuratiescherm moeten gaan en via software deze progjes verwijderen.

Gr Modag

nou daar staan mapjes in van programma's die al lang verwijderd zijn, taalbalk versta ik onder start,instellingen, dan taakbalk en menu start.

Heb je al eens je register opgeschoond? Ik doe dit nu met Registryfix dat haalt veel effectief weg en heeft een backup functie.
Maar je kan handmatig een verwijzing weghalen door Start-uitvoeren-regedit-bewerken-zoeken,toets dan de naam van het programma in en zoek.Als je iets gevonden hebt kun je op ''volgende zoeken''. Verwijder pas iets wanneer je zeker weet wat,of maak een backup van register.
Ik had na 1 jaar computeren mijn register grondig laten scannen en vond 483 items onzin. Dit is natuurlijk geen doen om alles handmatig te verwijderen.
Suc 6.

Ik heb zo'n vermoeden dat je de systray bedoelt (rechtsonder, naast de klok). Bij de eigenschappen van de taakbalk blijven inderdaad altijd de verwijzingen staan naar systray-icoontjes van programma's die al lang niet meer op de pc staan. Register-cleaners lossen dat ook niet op.
De oplossing (voor XP):

1. Open de register-editor (start > uitvoeren > intypen regedit > ok).

Navigeer (via de plusjes) naar:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\TrayNotify

Verwijder bij die sleutel de volgende twee waarden:
IconStreams
PastIconsStream

Sluit de register-editor af.

2. Open taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en kies het tabblad Processen.
Selecteer explorer.exe en beëindig dat proces. (Je startknop, taakbalk e.d. verdwijnen nu. Dat is ook de bedoeling.)

3. Open Taakbeheer opnieuw. Kies Bestand > Nieuwe taak.
Type in: explorer.exe en klik OK.
(De startknop, taakbalk komen weer terug.)

4. Je moet nu even opnieuw instellen welke systray-icoontjes je wel en niet wilt verbergen.

De verwijzingen naar programma's die je niet meer hebt zijn verdwenen. :)

Laatst bewerkt:
CCleaner.

Heb je de CCleaner op je pc staan kan dit ook. De manier zoals Buffy het beschrijft is ook prima.

- Open CCleaner.
- Klik Cleaner aan.
- Geavanceerd > vink zetten voor Systeemvak Cach.
- Er verschijnt een waarschuwingsvenster > Klik OK.
- Druk Opschonen aan.
- Na het Opschonen, CCleaner afsluiten.
- Start Taakbeheer en beëindig het proces Explorer.exe.
- Open Taakbeheer opnieuw. Kies Bestand > Nieuwe taak en Type in: Explorer.exe en klik OK

ps: Niet vergeten om nadien Systeemvak Cach uit te vinken!

Laatst bewerkt:
yep werkt uitstekend alle verwijzingen zijn weg... hartelijk dank hiervoor.

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan