datumnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

janineo

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2005
Hallo ik ben een database aant maken en moet in verschillende velden een datum ingevuld worden dit moet in de volgende notatie: JJMMDD

De velden worden ingevuld mbv een formulier.

Kan ik dit instellen zodat wanneer er een datum word ingevuld automatisch de goed notatie komt te staan

Groetjes, janine

Ik neem aan dat je de database in access maakt, dit moeten we wel weten.

In de tabel:

Het datumveld:
Kies onder bij de opties voor het invoermaskeren vul daar in:
0000/99/99

dit is niet helemaal zoals ik bedoelde, de datumnotatie moet zo ingevuld worden JJMMDD

dus bijv datum van vandaag word dan 051121

(zonder streepjes ertussen)

Alvast bedankt voor de moeite!

Ga naar de eigenschappen van het betreffende veld op het formulier.
Zet in de eigenschap Notatie yymmdd

database moet nadat is ingevuld is geexporteerd na Excel, dit heb ik gedaan en alle datums staan niet in de JJMMDD notatie maar in gewone ntatie dus bijv: 22-11-2005. Wat kan ik hier aan doen, ik wil niet nu weer gaan wijzigen in Excel, hoe kan ik het zo instellen dat de waarde zoals in acces staat wordt overgenomen?

Je moet onderscheid maken tussen een notatie en opslagwijze.

In je tabel heb je een datum veld gemaakt, de datum wordt dus opgeslagen als een datum.

Op je formulier heb je een notatie toegepast. Dat betekent dat je op je formulier de datum kunt invoeren zoals je dat wilt, de datum wordt echter nog steeds als datum opgeslagen in je database.

Als je deze datum vervolgens naar excel exporteerd dan blijft het gewoon een datum.

Als je diezelfde datum in excel op een andere wijze wilt zien kun je twee dingen doen:

1. Sla de datum op in het formaat waar je hem overal wilt zien. Nadeel is dat als je een datum dan wilt controleren je deze controles helemaal zelf zult moeten programmeren.
2. Zorg dat je notatie van de cel in je excel sheet dusdanig is dat je de datum ziet zoals je hem wilt zien (doe je met behulp van de celeigenschappen).

Een notatie verandert niets aan de onderliggende waarde, het zorgt er alleen voor dat je de gegevens op de door jou gewenste wijze ziet.

ehm.. hoe kan ik instellen dat de notatie die ik te zien krijg op wordt geslagen als een vaste waarde in access? zodat het met exporteren glijk goed staat in Excel.

Bedankt alvast, janine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan