Windows XP start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Berichten
472
Ik ben zojuist kapot geschrokken en hoop dat jullie mijn probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen.

Mijn eigen PC bevat XP en draait al 1,5 jaar prima; geen vreemde vandaag mee gedaan maar ik had zojuist een Defragmentatie van het programma Advanced System Optimzer (werkt normaal primaa) gedaan, die was afgerond maar toen ik het scherm wilde afsluiten liep XP helemaal vast; niets was meer mogelijk.

Vervolgens heb ik de PC gereset met de reset knop op mijn PC; en nu kom ik heel XP niet meer in.
Allereerst krijg ik een zwart scherm te zien met de melding dat Windows niet goed is afgesloten en dat ik moet kiezen; het maakt niet uit wat ik kies (Veilige Modus; normaal starten etc) als ik op ENTER druk krijg ik een zwart scherm en gaat de PC niet verder; niets. Als ik dan op bijvoorbeeld ESC druk gaat de PC weer herstarten en krijg ik hetzelfde verhaal....
Ik kom dus heel XP niet meer in; ik krijg nog wel het BIOS laad scherm te zien maar verder dus niets.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik ben als de dood dat ik straks alles kwijt ben... :( Heb al zitten zoeken naar een opstartdiskette maar niet gevonden...iemand een idee? :( :(
 
Vergeten te vermelden in BIOS staat:

Prim.Slave=SamsungSP1614N
Prim.Slave=none
Sec.master=Samsung DVDrom
Sec.Slave=Samsung CD-R/W
 
Wat ik zie is dat Windows iets aangeeft onderin zodra ik op ENTER druk voor bijvoorbeeld de Veilige Modus; er verschijnen dan wat regels maar dat gaat zo snel dat ik 't niet kan lezen...
Het lijkt wel alsof ie een bestand mist ofzo; maar ik kan helaas niet in de Veilige Modus komen, das een groot probleem. Heeft er iemand tips of ideeën want op mijn hele harde schijf leeg te gooien... :(
 
Kan op sommige pc's wel eens 10 minuten duren voordat veilige modus opstart, dus laat hem eens een tijdje op dat zwarte scherm staan.
 
Gebeurd niets; ik ben van plan om met behulp van opstartdiskettes de boel even aan te zetten; ik kan ze downloaden van de Microsoft pagina maar heb wat vraagjes:

-als ik de eerste diskette erin doe zal er denk ik weinig gebeuren, want moet je de PC zodanig instellen dat ie de toko opstart van de diskettedrive?
-Met andere woorden: hoe gebruik ik correct de opstartdiskettes, voor het ook hier fout gaat...
 
In Bios staat het nu dus zo:

Prim.Slave=SamsungSP1614N
Prim.Slave=none
Sec.master=Samsung DVDrom
Sec.Slave=Samsung CD-R/W

Moet ik dan de Prim.Slave omzetten naar de A schijf? En dan de diskettes erin en opnieuw opstarten. (wat gebeurd er dan precies eigenlijk...heb die diskettes nog nooit gebruikt)
Ik neem aan dat je dit en alle tijden weer gewoon kan terugdraaien?
 
Overigens staat dit ook op die BIOS pagina, meteen voor de vollledigheid:

Legacy Diskette A 1.44M, 3,5 in.
Halt on: All, but keyboard
Base Memory 640k
Extended Memory 52364k
Total Memory 52488k

(ik zie 'm trouwens bij 't opstarten niet het geheugen laden zoals ie dat altijd doet, misschien dat 't aan mij ligt)
 
Sorry dat ik zoveel vraag maar ik wil even zeker zijn van mijn zaak voordat ik met die opstartdiskettes aan de slag gaat... ;)
 
Mocht iemand weten hoe je dat precies instelt in Bios voor gebruik van de opstartfloppys dan hoor ik dat graag :) Probleem bij deze pc is dat ik er geen winxp cd-rom bij heb gekregen maar wel een recovery disk; weet niet of daar iets mee valt uit te halen?
 
We zijn wat verder; ik heb 2 proggies mijn harddisk na laten kijken en die vonden geen enkele fout maar met een BOOTDISK vond ik nu WEL de fout want dit geeft de PC nu aan:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt: /WINDOWS/SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the orginal setup CDROM Select 'r' at te first screen to start repair.



Oftewel; als ik de XP cd-rom erin zou doen en de boel zou repareren (dit bestand er opnieuw opzetten) moet de PC het weer doen? Moet alleen even aan een XP cd-rom zien te komen -> heb alleen een recovery CD ROM...maar we zijn weer een flinke stap verder.
 
Dit moet vast iemand weten: ik wil dus de boel eerst gaan repareren met een Windows XP CD-ROM.
Mijn besturingsysteem is Windows XP Home met SP1, die cd-rom zou ik dus moeten gebruiken; ik heb alleen zo'n recovery cd-rom gekregen bij de aankoop van de PC en zoek me nu rot in de familie/kennis kring naar een cd-rom van XP.
Nu heb ik iemand die wel Windows XP Home SP2 heeft; voor de reparatie vraag ik me dan af of dat invloed heeft/of je daarmee bestanden kunt repareren, het enige verschil is dan SP2 maar ik weet niet in hoeverre dat verschil uitmaakt als je enkel en alleen bestand(en) wilt repareren....?

Hoop dat iemand hier me wat meer over kan vertellen, anders zet ik de zoekactie naar een cd van XP Home SP1 weer vrolijk voort...
 
Opgelost dankzij een Microsoft pagina en heel veel geduld en getik... :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan