• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

0 waarde weergeven in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedemiddag,

Een tijdje terug heb ik al een aantal vragen gesteld, maar omdat het onderwerp nu anders is even een nieuw topic aangemaakt.

Kort samengevat:
Ik ben een EK Poule aan het maken en heb deze zo goed als af.
Nu loop ik nog tegen één probleem aan:

Er worden punten toegekend bij het juist raden van winst, gelijkspel of verlies.
Hierdoor kom ik de knoei met het wedstrijden waarvan de uitslag nog niet bekend is.
Vul ik hier namelijk geen uitslag in, dan ziet Excel dat rechts en links gelijk zijn --> dus een gelijkspel.
Vul ik wel iets in (bijv. NB en NB2) dan ziet Excel dat NB2 groter is en dus worden er punten toegekend.

Nu heb ik ergens gelezen dat dit met een OF functie te verhelpen is.
Ik weet alleen niet hoe ik deze in mijn formule kan integreren.
De formule ziet er als volgt uit:
Code:
=ALS(EN(Uitslagen!$D$2=Deelnemers!$E2;Deelnemers!$F2=Uitslagen!$F$2);3;0)+ALS(EN(Uitslagen!$D$2>Uitslagen!$F$2;Deelnemers!$E2>Deelnemers!$F2);2;0)+ALS(EN(Uitslagen!$D$2<Uitslagen!$F$2;Deelnemers!$E2<Deelnemers!$F2);2;0)+ALS(EN(Uitslagen!$D$2=Uitslagen!$F$2;Deelnemers!$E2=Deelnemers!$F2);2;0)

Deze bestaat dus uit de volgende delen:
- Bij juist raden van een volledige eindstand 3 punten.
- Bij het juiste raden van het winnende of gelijk spelende land 2 punten.
- Totaal dus 5 punten te halen per wedstrijd.

Het bijvoegen van het bestand gaat helaas niet.
Deze is 207kb groot en slechts 100kb is toegestaan.

Mijn vraag is dus hoe ik ervoor kan zorgen dat niet-ingevulde cellen niet meegeteld worden.

Ik hoop dat het zo helemaal duidelijk is.

Groeten,
Mike.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verschil 0 als waarde of leeg

Bij een poule zie je vaak alleen het streepje staan en niet 0-0 als beginwaarde.
Je zou met die optie kunnen : als=leeg geen toekenning punten.

het is misschien te eenvoudig, maar het hoeft volgens mij niet gevuld te zijn. :D

Groetjes Eric.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook niet dat er 0-0 als beginwaarde staat.
Om te lange formules te voorkomen heb ik geen - geplaatst, maar per wedstrijd 2 velden.
Dus bijvoorbeeld: Nederland - Duitsland, dan zou veld A1 de uitslag van Nederland en veld A2 de uitslag van Duitsland zijn.

Door mijn poule de formule: ALS(EN(Uitslagen!$D$2=Uitslagen!$F$2;Deelnemers!$E2=Deelnemers!$F2);2;0) kent loop ik echter tegen een probleem aan.
Doordat uitslagen nog niet ingevuld is (beiden velden dus niet) zijn deze waarden identiek. Wanneer iemand dan bij voorbaat bijvoorbeeld 1-1 gokt worden er toch al punten toegekend.
De velden uitslagen zijn immers identiek aan elkaar (beiden leeg) en de velden deelnemers zijn identiek aan elkaar (beiden 1).

Een formule van als=leeg zou ik graag opnemen in mijn huidige formule.
Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dit integreer..

Hoop dat ik het zo duidelijk toegelicht heb.
 
=als

Deze klopt ook niet helemaal, aangezien de kolommen er niet zijn in mijn excel maar het zou ongeveer zo moeten werken.

=als(J54="";"";Uitslagen!$D$2=Uitslagen!$F$2;Deelnemers!$E2=Deelnemers!$F2)

als cel j54 is leeg ; geef lege waarde ; anders geef de juiste waarde.

Ik hoop dat dit de oplossing is voor je probleem.

Groetjes Eric :d
 
Hij klopte inderdaad nog niet helemaal, maar ben eruit gekomen.
Het moest zijn: =ALS(Uitslagen!$D$2="";0;ALS(EN(Uitslagen!$D$2=Deelnemers!$E2;Deelnemers!$F2=Uitslagen!$F$2);3;0))

Zo werkt de formule goed.
Bedankt voor de input, zo zie je maar weer: 2 weten maar dan 1! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan