• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 bestanden vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Hallo,
Is het mogelijk om de computer 2 verschillende bestanden te laten bekijken en aan te geven waar de verschillen zitten (de bestanden lijken wel ERG veel op elkaar en de verschillen zijn vaak erg gering)
Alvast bedankt
JP
 
Da's een hele vage vraag, en dan krijg je ook vage antwoorden denk ik. Wat wil je precies? Je kunt best twee bestanden openen, de inhoud in array's zetten en regeltje voor regel vergelijken. Maar dan? Wat moet het resultaat zijn? Stoppen bij de eerste ongelijkheid? String maken met de verschillen?
 
Ja, ik weet ook totaal niet wat mogelijk is...
Ik wil 2 bestanden vergeleken zien en (als dat kan) een oplijsting krijgen van die dingen die in het ene bestand anders zijn dan in het andere..
zo "simpel" ;)
 
Ja dat kan met behulp van de invoegtoepassing van H.Hendrickx

Dubbelgangers.

Je opent beide bestanden en je start de invoegtoepassing.
Daarin wordt gevraagd om de nodige info en klaar is kees(bijna)

Het is een RAR-bestand omdat een xla-bestand niet geupload kan worden.
 

Bijlagen

  • Dubbelgangers.rar
    37,9 KB · Weergaven: 227
WinMerge of UltraEdit voor alles wat in platte tekst is op te slaan. Kunnen ook een vergelijking maken als de bestanden niet exact evenveel regels hebben.
 
Je kunt bestanden ook vergelijken met een hex editor. Een gratis editor is bijv. HxD:

https://mh-nexus.de/en/hxd/

Er zit een specifieke optie in het programma om 2 bestanden met elkaar te vergelijken (Analysis --> File-compare). Je kunt dan makkelijk tussen de verschillen switchen met F6 (volgend) en Shift-F6 (vorig). De inhoud van de bestanden wordt weergegeven in hexadecimaal en ANSI (standaard instelling).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden, maar ik kom er niet uit...
Hoe je dubbelganger gebruikt begrijp ik niet
Winmerge of Ultraedit geven me een hoop karakters waar ik niets kan uit afleiden

Bekijk bijlage vergelijk.pdf

Moet wel zeggen dat de bestanden bol staan van onderliggende code... die code is minder van belang, de data op het werkblad des te meer

Wie dus nog een idee heeft... steeds welkom

MVG
JP
 
Dubbelgangers gewoon uitpakken bv op bureaublad.
Dan via excel-opties invoegtoepassingen deze toevoegen.
En klaar.
Via de tab Invoegtoepassingen kun je dan deze toepassing gebruiken.
 
Ik heb dus een nieuw tabblad en zou de bestanden moeten kunnen vergelijken... maar hier houdt het op.
Als je de bestanden opent dan zie je onmiddellijk een dialoog-box, misschien zit daar het probleem
de bestanden zijn een 600 KB groot dus ik kan ze niet opsturen (gezipt zijn ze weinig kleiner, en opgesplitst heb ik .z01,z02... bestanden en die worden niet aanvaard)
Hopelijk komen jullie er uit..

Alvast bedankt

JP
 
Dit is allemaal veel te vaag om een deftig antwoord op te geven.
Welke bestanden ? Op welke basis worden ze geselecteerd ? Hoe geef je aan welke bestanden moeten geopend worden ? Welke werkbladen ? Welke rijen of kolommen ? Of beide ?
Probeer eerst eens je vraag deftig te formuleren met voldoende uitleg over het hoe en wat.
 
Het betreft 2 bestanden die nu opgeslagen zijn als xlsm.
Er zijn per werkmap, 2 werkbladen.
Deze beide bestanden zou ik willen vergelijken zodat ik kan zien welke cellen veranderd werden.
Hoe de onderliggende macro's veranderd werden is niet zo belangrijk. Het gaat eerder om de inhoud van de bestanden
welke cellen kwamen er bij, welke cellen vielen weg.
Ik zou ze willen opsturen maar ze zijn te groot, vandaar.
Hoe ik nog meer kan uitleggen weet ik nu echt niet hoor... ik weet niet welke gegevens voor jullie nog al dan niet relevant zijn.
Alvast bedankt
JP
 
Sla de bestanden op als binaire bestanden (.xlsb). Dan kun je ze mogelijk wel uploaden.
 
In dit bestandje staan de verschillen opgelijst tussen die 2 bestanden.
Je staat versteld.
 

Bijlagen

  • verschillen_bestanden.xlsx
    86,2 KB · Weergaven: 157
Oeps Cobbe, wat leer ik hier uit?
Ik heb zo een 70 tal bestanden waar ik het verschil wil tussen bekijken

Groetjes
JP
 
Wat je hier uit kunt leren is dat je gemakkelijk 2 werkbladen kunt vergelijken door cel per cel te vergelijken.
Of je daar slim genoeg van zijt geworden om 70 bestanden zo te doen blijft de vraag natuurlijk. :)
 
Het zou natuurlijk wel handig zijn als je me kon uitleggen hoe je de 2 bestanden hebt vergeleken... Zoals het nu staat ben ik inderdaad niet slim genoeg
 
Je ziet toch dat er in elke cel een formule staat die dezelfde cel uit de 2 bestanden met elkaar vergelijkt.
Je typt die formule in A1 en sleept naar rechts en beneden om zeker het gehele gebruikte bereik van het werkblad te omvatten.

Meer is er niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan