• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 maal als combineren met vertikaal zoeken en isfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arliator

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
82
Goedendag,

Ik vind het lastig om in het kort te omschrijven waar ik naar op zoek ben, dus sorry voor het uitgebreide bericht.
Ik moet in ieder geval een bestand opleveren met voor iedere medewerker zijn afdeling gevuld tot maximaal 6 niveau's (indien van toepassing) diep.
Een medewerker kan ook tot maximaal 3 niveau's gaan, dit hangt af van zijn functie.
Een medewerker gaat bijna altijd tot 5 of 6 niveau's, een leidinggevende tot 4 of 5 (hij geeft leiding aan medewerkers die op niveau 5 of 6 zitten) de chef van de leidinggevende gaat van niveau 3 tot 4 (die geeft leiding, aan de leidinggevende van niveau 4 of 5) en de hoogste leidinggevende (MT, directie) zitten eigenlijk allemaal op niveau 2 of 3. Niveau 1 is het bedrijf, dat is voor iedereen hetzelfde, dus niveau 1 kan je negeren.

Nu zoek ik een formule waardoor ik voor iedere medewerker de 6 niveau's kan vullen.
Voor een medewerker op niveau 6 is dat makkelijk, want als ik dat weet, dan weet ik ook hoe de hogere niveau's zijn ingedeeld.
Mijn probleem speelt op de hogere niveau's, ik krijg het niet voor elkaar om een algemene formule te maken die voor iedereen alles op de juiste manier vult.

Omdat een voorbeeld het beste werkt, heb ik dat gemaakt.
Medewerker 1 is makkelijk, hij staat op kostenplaats 67331 (cel J2), omdat ik weet wat niveau 6 is, kan ik terugredeneren wat niveau 5, 4, 3 en 2 is, dit zoek ik op in de range M1:AA16 .
Dit is van belang omdat er rapportages op verschillende niveau's worden gemaakt.
Bij medewerker 2 is het ook nog te doen, want hij heeft geen kostenplaats op niveau 6, omdat niveau 6 0 is weet ik dat ik op niveau 5 zijn eerste kostenplaats kan vinden.

Bij medewerker 4 komt mijn probleem. Zijn kostenplaats is geen niveau 6, ook geen 5, dus moet ik bij 4 kijken, maar de formules die toereikend zijn voor niveau 5 en 6, zijn niet voldoende als iemand zijn kostenplaats op niveau 3 of 4 heeft.
Waar ik dus naar op zoek ben is een formule die ervoor zorgt dat in cel G5 een 0 komt te staan en dat alle formules in kolom G blijven doen wat ze nu doen (indien ze een omschrijving bevatten)

Als laatste, in de tabel (M1:AA16) staan ook kolommen met als titel organisatorische eenheid, deze zijn voor dit verhaal niet nodig, die gebruik ik ergens anders voor, dit is maar een klein stukje van het totale bestand.

Ik hoop dat ik niet te uitvoerig ben geweest, maar ik wil het zo duidelijk mogelijk maken.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik worstel hier nu al een paar dagen mee.
 

Bijlagen

  • kostenplaatsen.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 43
Veel te lang verhaal. De hele opzet van het bestand vind ik totaal ondoorzichtig. Maak er een eenvoudig voorbeeld van.
 
zet gewoon een Als.fout er rond, die een nul oplevert als je vert.zoeken een fout oplevert en dan ben je er denk ik
Code:
bv  in F5 =ALS.FOUT(ALS(G5=0;VERT.ZOEKEN(J5;$T$3:$U$16;2;ONWAAR);ALS(G5<>0;VERT.ZOEKEN(G5;$R$3:$U$16;4;ONWAAR);0));0)
 
VenA, excuus, ik hoopte het duidelijker te maken door veel uitleg te geven.
Maar, soms is minder inderdaad beter, zal ik voor de volgende keer aan denken.

Cow18, dank je wel!!!
Dit is inderdaad wat ik zocht, ik snap niet dat ik het niet zelf heb kunnen vinden nu ik je oplossing zo zie.
Maar goed, je weet niet half hoe dankbaar ik je ben!!
 
eigenlijk kan het nog eenvoudiger als je de formules even herleest
Code:
H5 =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(J5;N$3:$O$16;2;ONWAAR);0)
F5 =ALS.FOUT(ALS(G5=0;VERT.ZOEKEN(J5;$T$3:$U$16;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(G5;$R$3:$U$16;4;ONWAAR));0)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan