• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aangepast doorvoeren van verwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PePe22

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2012
Berichten
22
Ik zal zo simpel mogelijk uitleggen wat ik wil bereiken.
in kolom A staat willekeurige getallenreeks tot bijv. rij 100
Vervolgens wil ik in kolom B de eerste 15 rijen allemaal laten verwijzen naar A1
daarna rij 15 tot en met 30 naar A2 enz.
Dit zou dus uiteindelijk automatisch doorgevoerd moeten worden tot 100*15 = rij 1500

Ik krijg dit niet voor elkaar met simpelweg relatieve of absolute verwijzingen.
Stel dat ik na B30 doorvoer, dan verwijst B31 naar A31 en niet naar A3

Kan iemand helpen?

Gr,
PePe
 
hi Pepe22

dat kan met de formule index() en een rekentrucje

Code:
=INDEX($A$1:$A$100;1+GEHEEL(RIJ()/15))

je wijst je reeks aan waar de getallen staan (A1 tm A100 )
de formule rij geeft de huidige rij weer waar de formule staat, door de deling door 15 krijg je een getal 0,06... met geheel rond je dat getal af naar beneden, de eerste 15 rijen word het dus 1+0 daarna word 0 elke 15 cellen verhoogd met 1
 

Bijlagen

  • vb pepe22.xls
    44,5 KB · Weergaven: 14
Is niet geheel correct. rij 15 is namelijk al 2. je moet rij-1 gebruiken
 
Is niet geheel correct. rij 15 is namelijk al 2. je moet rij-1 gebruiken

thanks wampier.. niet helemaal scherp gekeken.. het verschil zit hem altijd in de details :) ik gebruik die rij() en rij()-1 oplossingen nog niet zo lang dus de juiste combinaties zijn nog geen automatisme

formule moet zijn

Code:
=INDEX($A$1:$A$100;1+GEHEEL((RIJ()-1)/15))

dus deze formule even in het voorbeeldje zetten (desnoods in kolom C zie je gelijk het verschil)
 
Ach om eerlijk te zijn dacht ik zelf aan het gebruik van "verschuiving". "index" is eigenlijk wel een stuk eleganter. Ik leer nog elke dag :)

Er zijn in dit geval minstens 4 combinaties te bedenken die hetzelfde doen. "geheel" kun je ook nog vervangen door "afronden.beneden".
 
haha, ja nu ik de formule lees heeft het inderdaad helemaal geen zin..

nog maar een keer opschonen dan.. formules horen nu eenmaal zo netjes en kort mogelijk te zijn, dat verhoogd de leesbaarheid

Code:
=INDEX($A$1:$A$100;1+(RIJ()-1)/15)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan