• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal cellen tellen met een bepaalde waarde in een tabelkolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikdV

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2011
Berichten
81
Ik heb een tabel met testgegevens. De test wordt regelmatig aangepast en het aantal rijen in de tabel wijzigt dan.
In 1 kolom staan de testresultaten. Deze kolom is opgemaakt als tekst. De waarden kunnen numeriek zijn (0, 1, 2 of 3), alfanumeriek (ng, x) of de cel kan leeg zijn.

Onder de tabel staat een overzicht met totalen
Ik maak nu gebruik van INDIRECT om aan te geven welke rijen in de tabel moeten worden meegenomen voor de berekening. Als ik mijn totaaloverzicht wijzig dan moet ik deze formule vaak aanpassen.

Is er ook een manier om direct naar de juiste kolom van de tabel te verwijzen, zodat ik niet meer de INDIRECT hoef aan te passen als het overzicht wijzigt (rij toevoegen/verwijderen)?
Ik wil geen nieuwe draaitabel maken, maar de bestaande formules aanpassen met een directe verwijzing naar de kolom met resultaten in de tabel
ongeacht hoe groot de tabel is en ongeacht hoeveel rijen er staan tussen tabel en overzicht.

De formules in het overzicht zijn als volgt:
1. Aantal cellen met waarde 'NG': =AANTAL.ALS(INDIRECT(reskol&"1";1):INDIRECT(reskol&RIJ()-5;1);"NG")
2. Aantal lege cellen: =AANTAL.LEGE.CELLEN(INDIRECT(reskol&"1";1):INDIRECT(reskol&RIJ()-4;1))
3. reskol is de kolomletter, die uit een andere cel wordt opgehaald.
 
voorbeeld bestand zou wonderen doen, voorlopig zou ik zeggen om de functie KOLOM() te gebruiken (eventueel met horizontaal vergelijken te combineren)
 
Deze formule telt weliswaar op een andere manier, maar gebruikt nog steeds 'INDIRECT' om te vergelijken tussen de cel op rij x en de cel 6 regels erboven.
1. Als het aantal regels in het overzicht wijzigt moet ik nog steeds het aantal tussenrijen handmatig wijzigen.
2. Elke keer als ik de kolomnaam in de headerrij verander (Resultaat) moet ik de formule aanpassen.

=AANTAL.ALS(INDIRECT(ADRES(1;VERGELIJKEN("Resultaat";Afdruktitels;0);;;)):INDIRECT(ADRES(RIJ()-6;VERGELIJKEN("Resultaat";Afdruktitels;0);;;));"0")

De resultaten staan in een tabel met headerrij.
Ik wil in de formule direct verwijzen naar de datareeks in een kolom van de tabel en daar aantallen van optellen, ongeacht het aantal rijen tussen datatabel en overzicht.

Ik dacht zelf aan iets zoals:
AANTAL.LEGE.CELLEN(INDIRECT(tabel_data1.kolom(resultaat).datarij1):INDIRECT(tabel_data1.kolom(resultaat).rowscount;1))
Uiteraard is deze formule niet correct, maar het geeft wel aan in welke richting ik denk.

Wie kan mij de exacte formule geven om dit te doen?
 
Als je gegevens uit een tabel wil optellen dan verwijs je toch direct naar de gegevens in de tabel. Als de tabel groter wordt dan gaat het resultaat automatisch mee. Of denk ik te simpel?
 

Bijlagen

  • tabellen_test2.xlsb
    36,3 KB · Weergaven: 76
Dat is precies wat ik zocht maar war ik niet op kon komen.

=AANTAL.LEGE.CELLEN(tabel_data1[Resul-taat])

Ik wil deze verwijzing onafhankelijk maken van de naam van de kolom in de header en direct verwijzen naar de kolom (nummer/letter). Kan dat ook?
 
Waarom zou je dat willen? Je verwijst ook niet naar de naam van de kolom maar de data in de tabel onder de kolomnaam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan