Aantal gerelateerde records bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sironsse

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2014
Berichten
4
Ik heb een tabel met items en een (sub)tabel met mensen die interesse hebben in het item.
In tblMensen is er een veld [item] waarmee beide tabellen gerelateerd zijn.
Nu wil ik aan het formulier met items toevoegen hoeveel mensen interesse hebben in dat bepaalde item.
Enige tips?
 
Allereerst welkom bij HelpMij :). Ik snap je constructie nog niet helemaal, want ik vermoed dat je ook nog een tabel Mensen_Items hebt, en dat de tabel tblMensen dus niet het veld Items heeft, maar dat je dat in de tabel tbMensen_Items hebt gezet samen met het veld MensID. Tenzij je maar 1 item hebt dat besteld kan worden, dan kun je de huidige constructie gebruiken. Maar als 1 persoon meerdere items kan bestellen, dan heb je dus die extra tabel nodig. En je formulier baseer je dan op die koppeltabel, niet op Items. Op je formulier kun je met keuzelijsten werken waarin je een item kunt kiezen. Wil je het aantal bestelde items zien, dan kun je met DCount die waarde ophalen uit tbMensen_Items.
 
Ik heb effectief enkel tblMensen en tblItems (voor wat er hier toe doet). Meestal hoort er maar één item bij elk persoon, maar wel meerdere personen bij één item... en als er eens een tweede item bij een persoon zou passen is dat een bijkomend record in tblMensen (misschien niet het meest ideale, maar voorlopig goed genoeg voor een dummy in Access denk ik zo).

Ik heb in mijn formulier, waar telkens één item wordt weergegeven, een tekstvak toegevoegd waar ik de berekening wilde doen.
En dat is het aantal uit tblMensen waarvoor [tblMensen].[Item]=[tblItem].[Id]
Ik heb de indruk dat zoiets niet kan met DCount?
 
Databases moet je maken 'op de groei'. Dus je moet bij het begin rekening houden met eventuele ontwikkelingen. Ongeacht of je die gelijk gebruikt of niet. Jouw opzet is, zeker met je eventuele toekomstwens dus niet goed. Je kunt nu nog simpel terug naar de ontwerptafel, als je dat in een later stadium moet gaan doen gaat je dat heel veel extra werk opleveren, die je nu nog kunt voorkomen. Wat je vraag betreft: ik gaf net aan dat je dat met DCount kunt doen, dus dat kan echt wel daarmee. Die formule wordt dan iets als:
Code:
=DCount("[Id]";"[tblItem]";"[Id] = " & [Item])
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan