• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal keren maximale waarden optellen over verschillende rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwerty0

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2016
Berichten
15
Graag zou ik het aantal keren dat er een maximale waarde voorkomt in een bereik optellen, maar dan wel per rij

Ik heb in een voorbeeld bestand een aantal namen staan met waarden. Hier heb ik per rij de hoogste waarde geteld met formule AANTAL.ALS & MAX
Hier komt een resultaat per rij uit. Vervolgens heb ik de verschillende rijen opgeteld met SOM functie.

In de rij bij "opgeteld" staat het resultaat al goed...
Echter, nu zou ik graag het aantal keren dat iemand de hoogste waarde heeft in 1 formule optellen. D.w.z. de formule in 1 functie omvatten bij "opgeteld" in voorbeeld zonder de tussenfunctie omkaderd in "totaal" te hoeven gebruiken.

Uiteraard kan ik de regels "totaal" verbergen maar dit is niet wenselijk i.v.m. kopieren van deze velden
 

Bijlagen

  • aantal als optellen.xls
    27,5 KB · Weergaven: 16
Met AANTAL.ALS kun je het aantal keer dat keer waarde voorkomt in een BEREIK tellen. In jouw variant kijk je alleen naar D5 (een enkele cel). De uitkomst is dus altijd 0 of 1. De 2 formules hieronder geven identieke resultaten.
Code:
=AANTAL.ALS(D5;MAX($D5:$H5))
=N(D5=MAX($D5:$H5))
Begrijp ik het goed dat je per kolom wilt tellen hoe vaak daarin het maximum van de rij staat? Gaat het om een lange lijst met namen?

Met formules vind ik het nog verbazend lastig. Denk dat een VBA-oplossing de kortste klap is.
 
Laatst bewerkt:
@AlexCEL

Bedankt voor je reactie.

Dat begrijp je exact goed.
Het gaat om een maximaal van 5 namen. Er hoeft in de formule dus maar naar 5 rijen verwijzingen te staan.
Met VBA krijg ik het wel voor elkaar, alleen is dat hier niet de meest fijne oplossing. Hoop eigenlijk dat in één formule de verwijzingen naar 5 rijen gevangen kan worden
 
Zie bijgevoegd bestand met matrixformule
 

Bijlagen

  • aantal als optellen.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan