• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal weken uit uren en minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
886
Beste allen,

Hier even een simpele vraag.

Ik heb een kleine filter ingebouwd in een excel werkblad. Deze filtert per project het totaal aantal gewerkte uren en moet in een andere cel omgezet worden in het aantal weken.

Ik ga uit van een werkweek van 40 uur. Dit betekend dat ik de waarde in de cel waar de totaal tijd in staat, deel door 40. Wat nu logisch is, is dat de opmaak ook wordt meegenomen, maar dat wil ik niet.

Voorbeeld:
in A1 staat 39:00. Deze heeft de conversie Tijd, Aangepast: [h]:mm
In B1 staat nu de formule: =A1/40 (40 omdat de werkweek bestaat uit 40 uur)

Uitkomst NU in B1= 0:58. Deze cel draagt ook de conversie Tijd, Aangepast: [h]:mm

Volgens mij moet er komen te staan: 0,975 (Som = 39 / 40)

Wie kan mij het antwoord geven. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je het formaat van cel B1 wijzigen in Standaard (of Getal, maar ik zou waarschijnlijk Standaard kiezen).
En ook de formule aanpassen in = A1/40*24 of in =A1/"40:00"
 
Beste Marcel.

Dat vermenigvuldigen had ik al gedaan. Helaas wat ik niet had gedaan, was het converteren naar Standaard. Daar ik dus niet het juiste antwoord kreeg, heb ik de vermenigvuldiging weer verwijderd.

Dank voor dit. Zo klopt deze inderdaad.

Nu meteen weer een vraag aan jou. Ik zie nu inderdaad het aantal weken staan. Hoe kan ik dit omrekenen naar het aantal maanden?
 
Als ik nu het aantal uren wil omzetten naar aantal dagen dan volstaat toch de formule:

=A1 / 8 * 24

Dit nog steeds uitgaande van een 40 uur en 8 uur per dag.

Ja sorry voor deze vragen, maar hierin ben ik niet zo goed. Dit wegens de conversies.
 
Laatst bewerkt:
=A1/8*24

Volg gewoon het patroon dat Marcel uitgetekend heeft.
 
Elke 24 uur is gelijk aan 1: dus 24:00 = 1. Uitgaande van 8 uur per dag is 24:00 dus 3 dagen, dus moet je dit met 3 vermenigvuldigen (24/8).
Dus niet =A1/8 maar A1*3.

Weken omzetten naar maanden is wat lastiger omdat niet elke maand evenveel dagen heeft. Of je moet uitgaan van 13 weken per 3 maanden, dan is een maand dus het aantal weken * 3/13.
 
Hoi Wigi. Dat patroon volg ik ook. Ik heb het alleen voor mijzelf even daar duidelijk geplaatst, maar bedankt voor het advies.

Marcel.
Ik had de formule nog aangepast. Wellicht dat je dit niet hebt opgemerkt of hebben kunnen opmerken daar ik deze tussentijds heb aangepast.

Wat er nu staat is als volgt:
=A1 / 8 * 24

Dit hier geschreven te hebben en rekening houdend met het mogelijke feit dat jij mijn aanpassing in mijn bericht niet heb gezien, geeft =A1 / 8 * 24 hetzelfde als: =A1/3. Vooropgesteld dat ik nu niet in valkuilen trap natuurlijk.

Voor wat betreft het omzetten van weken naar maanden.

Jij geeft aan: =A1 * 3 / 13. Grappig, maar dan converteer je volgens mij naar 3 maanden, of niet?
 
Marcel toch een verzoek. Ik kom er volgens mij niet uit, of mijn gang in gedachten bedriegt mij.

In cel A1 staat 160:00:00 Conversie Tijd
In cel A2 wil ik dan het aantal dagen. (=A1/8*24) Cel type Standaard
In cel A3 wil ik dan het aantal weken. (=A1*24/40) ( Naar werkweek van 40 uur ) Cel type Standaard
In cel A4 wil ik dan het aantal maanden. ( =A1*3/13 ) ( Naar aantal maanden ) Cel type Standaard

Voor het aantal maanden is het mij niet zeker daar de uitkomst: 1,5384615 is. Dit klopt niet daar dit 1 maand moet zijn.
 
Als 4 weken 1 maand moet zijn, dan is 3 maanden dus geen 13 weken maar 12. Wat mij betreft is dit een keuze die je zelf maakt, maar ik zou zelf gaan voor 13 weken.
Jouw formule voor het aantal maanden in A4 klopt niet: dat moet zijn A3*3/13.
Of direct op basis van A1 en steeds verder verfijnd:
=A1*(24/40)*(3/13)
=A1*(24*3)/(40*13)
=A1*72/520
=A1*9/65

Op basis van maanden van 13/3 weken is 4 weken: 0,923076923 maand.
 
vanwege de redenering is schrijfvorm wellicht van belang:

Als in A1 na tijdopmaak 15:00 verschijnt ( = 15 uur), staat in cel feitelijk (zonder opmaaak): 15/24.
Wil je met hele uren als getal gaan werken dan zul je cel A1 eerst moeten omzetten naar een getal tussen 0 en 24; dat doe je door A1 met 24 te vermenigvuldigen.

= 24* A1 ' het aantal uren
= (24*A1)/8 ' het aantal werkdagen van 8 uur
= (24*A1)/40 ' het aantal werkweken van 40 uur
= (24*A1)/160 ' het aantal periodes van 4 werkweken met 4*40 = 160 werkuren

Met het begrip 'maand' kan niet gerekend worden, omdat het geen vaste eenheid is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel en SNB. Bedankt voor jullie reacties. Helaas ben ik i.v.m. met een heftige week even gedwongen afwezig geweest.

Marcel:
Met het omrekenen van het aantal weken naar maanden kom ik niet uit. Ik heb de neiging hier SNB in te volgen en dus het omrekenen van aantal weken naar aantal maanden in het geheel weg te laten.

SNB:
Ik had als berekening:

=A1/8*24 ( Aantal werkdagen van 8 uur )
=A1*24/40 ( Aantal werkweken van 40 uur )

Jij had als berekening:

= (24*A1)/8 ( Aantal werkdagen van 8 uur )
= (24*A1)/40 ( Aantal werkweken van 40 uur )

De uitkomsten zijn hetzelfde, doch heb jij een andere schrijfwijze van de formule. Jij geeft aan dat dit is om een getal te maken.
Daar de uitkomsten hetzelfde zijn, vraag ik mij af of er werkelijk verschil in zit.
 
Laatst bewerkt:
Deze filtert per project het totaal aantal gewerkte uren
heeft een project geen start en eind datum?
zo ja dan kun je toch met de formule NETTO.WERKDAGEN het aantal werkdagen uit rekenen
 
Pasan, daar kan ik kort in zijn. Ja en nee. In datgene wat ik tijdelijk heb gemaakt niet. Dit omdat het een totaal urenlijst betreft. Alle uren zitten hierin gerekend. Dit omdat de einddatum wegens extra werk telkens verschuift. Zodoende heb ik niets aan een begin en einddatum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan