• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen Als Horizontaal en Verticaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler2

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
63
Ik wil op basis van meerdere criteria een uitkomst tonen maar ik kom er niet uit. Het probleem zit erin dat ik zowel Horizontaal als Verticaal wil zoeken.

De uitkomst krijg ik wel voor elkaar met 1 criteria en dan handmatig de Cel te verwijzen naar de juiste kolom maar dat moet natuurlijk handiger kunnen :eek:

Ik heb nu de volgende formule gebruikt maar die geeft een foutmelding.
Code:
=AANTALLEN.ALS(Antwoord!C:C;B5;Antwoord!1:1;A4)

Een voorbeeld bestand zegt meer dan duizend woorden:
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 17
Wat bedoel je in die functie met Antwoord!1:1 ?
 
Wat bedoel je in die functie met Antwoord!1:1 ?

Hiermee bedoel ik dat rij 1 in het tabblad "Antwoord" moet overeenkomen met de waarde in Cel A4.
Normaal zou dit wel werken als ipv 1:1 > A:A wordt gebruikt maar dat heeft er volgens mij mee te maken dat 1:1 dus horizontaal is wat schijnbaar niet werkt met de formule "aantallen als"
 
Laatst bewerkt:
Die 1:1 is geen geldig adres voor een bereik en dat dient op die plek te worden gebruikt.
Daarom krijg je die foutmelding.
 
Die 1:1 is geen geldig adres voor een bereik en dat dient op die plek te worden gebruikt.
Daarom krijg je die foutmelding.

Heb je een suggestie (zie ook voorbeeldbestand) om dit op te lossen icm deze formule?
Middels de welbekende Fx knop worden voor de verwijzing 1:1 wel waarden weergeven, ik vermoed dat het te maken heeft dat "aantallen als" niet met een horizontale functie kan werken.
Ik krijg wel de juiste waarden met een draaitabel - maar ik wil in dit geval echt met losse formules werken omdat ik altijd de waarde 1 tot en met 5 zichtbaar wil hebben. In een draaitabel wordt dit niet getoond als niet alle getallen worden ingevuld.
 
De opzet van de op blad1 is totaal onhandig. Je moet de formules voor elke vraag handmatig aanpassen, en telkens opmaak handmatig toepassen. Kan wel, maar wel bewerkelijk. Kan veel sneller denk ik...

Desondanks een uitwerking in bijlage voor 2 vragen.

edit
"In een draaitabel wordt dit niet getoond als niet alle getallen worden ingevuld."
Dit kun je aanzetten in de opties...
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand (AC).xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Heb je een suggestie (zie ook voorbeeldbestand) om dit op te lossen icm deze formule?
Middels de welbekende Fx knop worden voor de verwijzing 1:1 wel waarden weergeven, ik vermoed dat het te maken heeft dat "aantallen als" niet met een horizontale functie kan werken.
Ik krijg wel de juiste waarden met een draaitabel - maar ik wil in dit geval echt met losse formules werken omdat ik altijd de waarde 1 tot en met 5 zichtbaar wil hebben. In een draaitabel wordt dit niet getoond als niet alle getallen worden ingevuld.

Voorbeeld bestand van draaitabel bijgevoegd
Hierbij ontbreekt dus bij vraag 2, de uitkomst 5 in de draaitabel. Als dat opgelost kan worden dan ben ik ook geholpen....
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsx
    17,1 KB · Weergaven: 6
De opzet van de op blad1 is totaal onhandig. Je moet de formules voor elke vraag handmatig aanpassen, en telkens opmaak handmatig toepassen. Kan wel, maar wel bewerkelijk. Kan veel sneller denk ik...

Desondanks een uitwerking in bijlage voor 2 vragen.

edit
"In een draaitabel wordt dit niet getoond als niet alle getallen worden ingevuld."
Dit kun je aanzetten in de opties...

Opmaak was even ter hulpmiddel / verwijzing. Dit is inderdaad niet nodig. Ik ga even stoeien met jou formule en kijken of dit de gewenste uitkomst geeft in mijn situatie.
Dank voor je hulp tot zover!
 
Mag ik een suggestie doen voor de opmaak van de samenvattingstabel met antwoorden? 1 formule die je door kunt trekken naar behoefte. Geen gedoe verder.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand (AC2).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 22
Hierbij een oplossing met formules.
Ik heb in de opmaak een kleine aanpassing gedaan, zodat de vraag makkelijk door de formule kan worden gevonden zonder steeds de verwijzingen hoeven aan te passen.

De formule die ik gebruik is:
Code:
=AANTALLEN.ALS(VERSCHUIVING(Antwoord!C:C;0;VERGELIJKEN(A5;Antwoord!$1:$1;0)-3);B5)
Met VERGELIJKEN zoek ik de vraag in het antwoordblad op en met VERSCHUIVING vervolgens laat ik AANTALLEN.ALS in de juiste kolom kijken.

Als je de vragen altijd oplopend nummert te beginnen met 1 en stapjes met 1 dan heb je VERGELIJKEN niet nodig.
Voor de zekerheid heb ik het nu wel ingebouwd.

Zie attachment.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand HD.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
De opzet van de op blad1 is totaal onhandig. Je moet de formules voor elke vraag handmatig aanpassen, en telkens opmaak handmatig toepassen. Kan wel, maar wel bewerkelijk. Kan veel sneller denk ik...

Desondanks een uitwerking in bijlage voor 2 vragen.

edit
"In een draaitabel wordt dit niet getoond als niet alle getallen worden ingevuld."
Dit kun je aanzetten in de opties...

Dank, dit heeft het opgelost in mijn situatie. Het is inderdaad nog bewerkelijk met de "vraag" maar in mijn geval gaat het gelukkig niet om duizendenvragen.

Hierbij een oplossing met formules.
Ik heb in de opmaak een kleine aanpassing gedaan, zodat de vraag makkelijk door de formule kan worden gevonden zonder steeds de verwijzingen hoeven aan te passen.

De formule die ik gebruik is:
Code:
=AANTALLEN.ALS(VERSCHUIVING(Antwoord!C:C;0;VERGELIJKEN(A5;Antwoord!$1:$1;0)-3);B5)
Met VERGELIJKEN zoek ik de vraag in het antwoordblad op en met VERSCHUIVING vervolgens laat ik AANTALLEN.ALS in de juiste kolom kijken.

Als je de vragen altijd oplopend nummert te beginnen met 1 en stapjes met 1 dan heb je VERGELIJKEN niet nodig.
Voor de zekerheid heb ik het nu wel ingebouwd.

Zie attachment.

Net toen ik het bestand had gebouwd met de eerdere formule van AlexCEL, kwam jij met deze oplossing wat sneller was geweest :)
Ik sla de formules op voor in het vervolg, beide dank voor je hulp en feedback!

Mag ik een suggestie doen voor de opmaak van de samenvattingstabel met antwoorden? 1 formule die je door kunt trekken naar behoefte. Geen gedoe verder.

Ik begrijp inderdaad je opzet, maar in mijn specifieke situatie is jou opmaak niet haalbaar. Ik wil meerdere vragenlijsten naast elkaar zetten en daarnaast ook een tabel eraan toevoegen. Het moet dus (helaas) onder elkaar vermelden worden maar bedankt voor het meedenken hierin!

Mijn vraag is hiermee opgelost, iedereen bedankt voor de snelle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan