Acronis: Partitie over zetten naar een grote schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Berichten
632
Hallo Allemaal,

Ik heb Win10 geinstalleerd op een Harddisk van 250Gb, met slechts 1 partitie

Nu wil ik dit overzetten naar een grote schijf van 1Tg, die opzich verdeeld in 4 partities van 250Gb

Als ik de schijf d.m.v. Acronis ga KLONEN krijg ik de mededeling (bij het kiezen van de Doelschijf) of ik de daar aanwezige partities op de grote schijf wil Verwijderen

Maar dat is de bedoeling niet. ik wil de enkelvoudige partitie van de oude schijf op de eerste partie hebben van de nieuwe grote schijf.

Hoe doe ik dat ?

MVG
Jan Filarski
 
Klopt... kan niet zo... imho..
De originele schijf kopie bevat ook de bootsector/partitietabel... dus op de 1e schijf is er maar 1 partitie...en op de 2e dus 4...
Dus ga je de 1 klonen... krijg je dus 1 partitie op de grote nieuwe en worden de oude, reeds aanwezige gewist...
Wat je kunt proberen... maak een partitie kopie en geen schijf kopie... in die partitie kopie zit geen bootsector/partitietabel, dus als je 1e partitie op de nieuwe schijf maar groot genoeg is kun je dan doen.
.
Tja... dan moet je dus de bootsector zien te repareren... ik vind dat zelf veel te omslachtig dus ik doe dat niet...
En of dat bij Win10 zo lukt weet ik helemaal al niet ....
 
Zelf heb ik nooit Acronis gebruikt (wel het e.e.a. over gelezen) en ik vind best wel dat Acronis vragen / probleempjes hier op de Helpmij vaak voorbij komen. Ik weet niet of dat aan de gebruikseenvoud van het progje ligt, of dat dat ergens anders aan ligt, maar feit is i.m.h.o. dat deze klus met de Windows SysteemBackup relatief simpel en snel voor elkaar zou zijn geweest. Je hebt je kopie en voor het terugzetten. Pak de systeemschijf (Windows zelf of een middels het backuptooltje van Windows aangemaakte systeemschijfje) en vervolgens laat Windows je zien welke partities je beschikbaar hebt voor het eventuele terugzetten (in jouw geval zal Windows dus 4 terugzetlokaties aanbieden). Da's een kwestie van de schijf(partitie) kiezen en draaien maar?
 
Laatst bewerkt:
Ben erg benieuwd... of dat gepikt wordt door de nieuwe harde schijf.... ik zou het eerst testen op een andere schijf als de nieuwe schijf intact moet blijven met die 4 partities (natuurlijk heeft hij wel een backup van data van die schijf.. ;) )
 
Ik weet eigenlijk (bijna) wel zeker dat dat werkt, want ik heb het jaren geleden al eens gedaan met 2 Fireball schijven die tegelijk kapot gingen (10.000 RPM schijven). Dat was al de 2e keer dat ze defect raakten. Ik heb toen nieuwe (7200 RPM) schijven teruggekocht en de systeemmirror die ik met Win (Vista) had gemaakt, op 1 van die nieuwe schijven teruggezet. Die nieuwe schijf had ik in 2 partities ingedeeld en wat ik hieboven beschreef ging toen ook op : Windows "kijkt" (biedt aan) alvorens het terugzetten begint, wat je allemaal aan hdd's en / partities hebt en laat je kiezen waarnaartoe het geheel teruggezet moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Bijna.... ;)
Grote kans dat het werkt... maar vergeet niet dat de vragenstellers juist het hier vragen omdat ze het niet weten...
Zij willen dus een 100% gelukt antwooord hebben... wij kunnen dat nu blijkbaar niet geven. ik heb het iig nooit exact zo getest... en vergeet niet we zijn afhankelijk van de info die vertrekt wordt.. Als nu achter blijkt als het misgaat.. dat die info net ietsje pietsje anders bedoeld was... tja... dan was het goed bedoelde advies dus wellicht fout...
 
Grote voordeel is dat wanneer de eigen data netjes veilig is gesteld ("mijn documenten") dat het risico van het proberen 0 is. Als het omwille van de 0,01 % kans dat het niet wil, zou mislukken, dan no problem, begint TS toch gewoon opnieuw.
 
Laatst bewerkt:
Bij velen ontbreekt het aan goede backups... maar bij Jan dus blijkbaar niet. Dus het gaat niet alleen over het slagingspercentage an Sich. Het forum staat vol van wat er allemaal mis gaat...
Succes Jan, ben benieuwd naar de terugkoppling...

PS: ik heb laatst een easy transfer geprobeerd uit te voeren.. dan kun je later dus elke instelling die je terug wilt zetten... dat ook doen... wel... dat duurde uren.... wat een onding. Hopelijk werkt deze image beter..
(ik kloon meestal met Ghost of Ghost for Linux, G4L, mijn complete bootschijf is dan in ca 50 minuten gekloond)
 
Laatst bewerkt:
Hallo andre@home

Nee bij mij is wel degelijk een goede kopie aanwezig, ik heb n.l. de schijf die gekloond, en terug gezet worden op die grote schijf met 4 partities,
eerst zelf gekloond op een extra schijfje even groot als de moederschijf. Ik ben niet gek !!!

MVG
Jan Filarski
 
Hallo gast0225

Grote HD was dus al gepartioneerd in 4 partities verbonden nu aan de computer.
In de DVD-lade de SysteemHerstelschijf
Opnieuw opgestart.

In het begin gaat het perfect lijkt het.

Tot de systeembestanden op de partitie van de HD geschreven moeten worden.

Faultmelding: Geen MBR aanwezig op de HD (1set partitie)

Nu is de vraag hoe krijg ik de MBR (Master Boot Record) op de 1ste partitie
En is het de enige fout, of kom ik er straks nog meer tegen?

Wat verwacht U zelf? Eerst beginnen met de MBR

Enig idee hoe?

MVG
Jan Filarski
 
Partitietabel heb je ook op een niet bootable schijf... kan partitionwizard die bootsector herstellen???
Normaal is er een shadow copy... en proberen dat soort programma's die te herstellen.. maar met het klonen van een C-partite kloon je imho alleen het partitie deel maar ook het bootdeel???
Ben erg benieuwd naar de afloop.....

PS: mijn oplossing zou zijn... hang die grote schijf als 1e erin..... laat de partities zoals ze zijn en installeer een kale verse Win installatie.
Dan kun je iig booten...
Vervolgens zet je de gekloonde C-partitie terug. Het werkte ooit onder Win95, maar of het hier ook werkt?
 
Lol, vediep je er eens in, een bootschijf geen partitietabel, hoe kom je er op.
Bezoek eens ntfs.com/partition-table
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan