• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alleen de tab van het tabblad verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

riekss

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2015
Berichten
39
graag zou ik de onderstaande tabbladen automatisch willen verbergen.
Ook het tabblad menu. om zo via overzicht het tabblad te openen.
Collegas gebruiken namelijk automatisch de tab "menu" in plaats van opslaan en naar menu. Doordat dit niet gebeurt worden er stappen overgeslagen.
Misschien dat iemand een tip heeft.

Het tabblad menu moet dus wel zichtbaar blijven, maar de tab onderin niet (zie foto)plaatje menu.png
 
De tab en het werkblad zijn 1 object, die tab kan je dus niet apart verbergen. Wat je wel kan doen is het hele blad verbergen en zichtbaar maken als op Opslaan en terug naar menu wordt geklikt. Verlaat je dat blad dan verberg je deze weer.

Daarnaast zou je het menu in een Userform kunnen maken en is dat blad niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Misschien op deze manier met tabblad verbergen zoals edmoor suggereerde
 

Bijlagen

  • tabblad verbergen.xlsm
    33,6 KB · Weergaven: 124
Edmoor, sorry maar deze info klopt niet. Je kan wel degelijk je tabs verbergen. Uiteraard is navigatie naar andere sheets dan niet simpel meer mogelijk. Ga via de tab File (bestand) van het lint (of de Officeknop in versie 2007) naar "Options". In de pop up "Excel Options" kies je voor advanced. Scroll dan tot ongeveer halverwege de getoonde instellingen. Je ziet daar het subkopje "display options for this workbook". Haal daar het vinkje weg bij "show sheet tabs" en sluit af met OK. Van nu af aan moet je navigeren met je aangemaakte VBA procedures.
 
Daar hoef je natuurlijk geen sorry voor te zeggen. Nooit geweten en dus ook weer iets geleerd. Dat moet dan ook vanuit VBA in te stellen zijn en daar ga ik eens naar kijken. Dank je wel :D
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor via VBA kan ook...
Code:
ActiveWindow.DisplayWorkbookTabs = False
 
Yep. Had ik ook gevonden. Dat geldt dan wel voor alle tabbladen en niet per sheet, maar dat mag de pret niet drukken :D
 
Ach... Als je tóch de navigatie tussen sheets voor je rekening neemt met knoppen op je sheets, lijkt mij het zelfs héél wenselijk. Wat ik mooi vind van deze optie is dat die echt alleen voor dat ene workbook geldt. Geen geklooi dus met aan en uit zetten als je de focus op het betreffende workbook verliest of terug pakt.
 
Er is best wel wat leuks voor te verzinnen. Ik was echt in de veronderstelling dat die tab onderdeel van het sheet object was. Dus niet.
Zo leer je weer van de vraag van een ander :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan