als dan functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

patje8

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
428
Ik heb een query met volgende velden:
Werknemer (korte tekst), opleiding (korte tekst), Behaald (ja/nee), functie (korte tekst)

Als er een "JA" staat bij behaald dan zou de functie in het veld moeten komen, indien "nee" niet.
Heb al geprobeerd met =IIf(IsNull([Behaald]);"0";"functie")
Maar dit lukt niet.
 
Een Ja/Nee veld kent standaard de waarden 0 en -1. Vaak zie je True of False maar dat maakt niet uit. Dat zijn dus de waarden waar je op moet filteren in je IIF. Niet op IsNull, want dat is een waarde die het veld niet kent. Sowieso moet je nooit "0" teruggeven, want dat beschouwt de 0 als tekst. Hetzelfde geldt voor je veld, dat je nu niet als veld oproept maar als tekst. Beter kun je het veld leeglaten. Je krijgt dus, met alle noodzakelijke verbeteringen:
Code:
=IIf([Behaald]=TRUE;[Functie];"")
 
Ok, dit werkt, dank u.

Maar wat als ik de code wil uitbreiden door:
Indien de werknemer 3 bepaalde opleiding heeft behaald, hij dan pas die functie heeft heeft.
Is er hier een code voor of kan ik beter eerst een tabel of query maken waarin staat werkt opleidingen je moet behalen vooraleer je een functie mag uitoefenen.
 
Ik zou dat inderdaad in een tabel opnemen, zeker als er meerdere combinaties zijn. Je kunt overigens prima IIF functies nesten, dus een simpele constructie kan wel,op deze manier.
 
Weet alleen niet goed hoe deze tabel er moet uitzien want:
Opleiding A = functie A
Opleiding B en C = functie B
Opleiding C = functie C

Maar heb ook een tabel met opleidingsID en de opleidingen apart. Hoe kan ik deze samenvoegen?
 
Ik zou een tabel maken met opleiding(seisen), Functies en een tabel FunctieEisen. In die laatste leg je alle combinaties vast, dus als Functie A 3 opleidingen vereist, en opleiding B 2, dan zet je daar 5 records in. Als er een kandidaat komt voor een functie, kun je simpel afchecken of die functies aanwezig zijn of niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan