• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als dan Index Match en Sommen.als formule in 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulietteMac

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2014
Berichten
26
Hoi allemaal,

Ik probeer met behulp van een als.dan functie, een index match functie en een sommen als functie bepaalde waarden uit een kolom te verkrijgen. Ik kan niet echt duidelijk uitleggen wat ik bedoel maar ik heb een voorbeeld bijgevoegd.

Ik wil een kolom krijgen met informatie uit bepaalde cellen die voldoen aan een criterium. Als ze aan dit criterium voldoen dan moeten ze opzoek gaan naar de bijbehorende waarde. Maar daarnaast zijn er ook een aantal cellen die bij elkaar opgeteld moeten worden als ze aan alle criteria voldoen. Ik krijg helaas een foutmelding met de formules die ik heb maar weet niet wat er verkeerd gaat.

Hopelijk kan iemand me helpen (Of na de kerst haha :D)

Bedankt!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    42,4 KB · Weergaven: 76
Het probleem is dat je tijden in kolom A en kolom L geen getallen zijn. Maak er getallen van door ergens het getal 1 te tikken en deze te kopieren en de hele reeks getallen te markeren en plakken speciaal - vermenigvuldigen. Vervolgens pas je de volgende formule toe:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$250=$L2)*($E$2:$E$250=M$1)*($F$2:$F$250))
Je hebt dan helemaal geen als dan nodig. Dat getal 1 kun je weer verwijderen na afloop. Met sommen.als gaat het als volgt ook:
Code:
=SOMMEN.ALS($F$2:$F$250;$A$2:$A$250;$L2;$E$2:$E$250;M$1)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Alleen lijkt het alsof hij bij mij niet helemaal goed werkt, hij vindt wel de eerste waarde maar die daarna niet meer?
 
de formule van robdgr aangepast in je bestand, er zitten ook enkele foutjes in de tijd kolom L ,deze heb ik aangepast door vorige cel + 5 min.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld-2tijd(jp).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 98
Bedankt nu klopt het inderdaad beter! Toch gaat er nog iets ergens fout want het totaal (in mijn gehele bestand, het voorbeeld was maar een klein deel) komt net niet overeen met het totaal uit de kolommen.. Maar ik ben in de buurt, iig heel erg bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan