• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als(en-functie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrTinkertrain

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2005
Berichten
79
Beste Excelexperts,

Ik ben momenteel bezig een ranking-systeem voor een dartclubje op te zetten.
Dat systeem werkt als volgt :

In kolom D geef ik aan d.m.v. een "ja" of iemand al dan niet aanwezig is.
Als er in kolom E een "ja" staat, krijgt die persoon sowieso 1 punt.
Vervolgens worden er een aantal poule-wedstrijden gespeeld, wat weer een aantal punten oplevert.
Deze punten geef ik aan in kolom E.
Vervolgens wordt er aan de hand van de resultaten van de poule-wedstrijden iemand in de winnaars- dan wel de verliezersronde ingedeeld.
Voor het bereiken van de verliezersronde krijgt iemand 3 punten, voor het bereiken van de winnaarsronde krijgt iemand er 5 punten bij.
In die winnaars-en verliezersronde worden ook weer punten gehaald, welke ik vervolgens in kolom F (verliezersronde) dan wel kolom G (winnaarsronde) invul.
Dit leidt dan tot een totaal aantal punten per speelavond, welke in kolom H komen te staan.

In cel H6 heb ik de volgende formule staan :
Code:
=ALS(D6=0;0;ALS(EN(D6="ja";F6>=0;G6=0);(E6+F6+3+1);ALS(EN(D6="ja";F6=0;G6>=0);(E6+G6+5+1))))

Deze formule werkt goed, echter loop ik tegen 1 probleem aan :
De winnaars- en de verliezersronde zijn gebaseerd op een knock-out systeem.
Zodra je in die verliezers-en winnaarsronde een wedstrijd verliest, lig je eruit.
Het kan dus gebeuren dat iemand 0 punten haalt.

Voor de duidelijkheid heb ik er een plaatje bijgedaan :

rankingsysteem.jpg


Ik ben er bij mijn formule van uitgegaan dat iemand na de poule-ronde minimaal in de verliezersronde terechtkomt en dus minimaal 3 punten erbij krijgt.
In bovenstaand voorbeeld dus 1 punt voor het aanwezig zijn + 8 punten uit de poule-ronde + 3 punten voor het bereiken van minimaal de verliezersronde.
Totaal levert dat dus minimaal de 12 punten op die in H6 aangegeven staan.

Het gaat dus mis als iemand in de winnaarsronde 0 punten behaald.
In dit voorbeeld zou ik dan in cel G6 0 punten invullen.
Het totaal aantal punten in H12 zou dan namelijk 14 moeten worden :
1 voor aanwezig zijn + 8 punten pouleronde + 5 punten voor bereiken van de winnaarsronde.

Ik heb me al suf zitten puzzelen om m'n formule zodanig aan te passen dat er in dit geval 14 in H6 komt te staan, maar ik kom er niet uit.

Ik hoop dat iemand me op de juiste weg kan helpen.

Alvast bedankt voor de reacties !
 
Mike,

Probeer het hier eens mee :

Code:
=ALS(D6="JA";1+E6+ALS(ISLEEG(F6);5+G6;3+F6);0)

Als het niet werkt plaats dan even een voorbeeld bestandje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan