• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

auto-aanvullen van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Berichten
198
Hallo,
Ik ben gegevens uit parochieregisters aan het invullen in een excelbestand. Het zou tijdbesparend zijn indien reeds ingevulde namen en voornamen gesuggereerd worden bij het typen. Kan er iemand helpen?
De volgende zaken zouden helpen :

1 Wanneer ik een naam invoer in kolom B wil ik bij het intypen een suggestie krijgen uit het blad namen.
2 Wanneer de ingetypte naam niet voorkomt in het blad namen moet deze toegevoegd worden en het blad namen gesorteerd worden.
3 Wanneer ik een naam invoer in kolom C of D wil ik bij het intypen een suggestie krijgen uit het blad voornamen.
4 Wanneer de ingetypte naam niet voorkomt in het blad voornamen moet deze toegevoegd worden en het blad voornamen gesorteerd worden.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • probeerselInvoer.xlsm
    9,7 KB · Weergaven: 38
https://www.contextures.com/xlDataVal11.html
Eigenlijk kan er door excel niet gereageerd worden terwijl je een naam intikt in een cel, dus een workaround zoals hierboven gesuggereerd, die hangt een combobox boven de cel en die doet het werk.
Terwijl je dan intikt in de combobox, slinkt het aantal (voor)namen die nog voldoen.
 
Bedankt cow18 voor je reactie.:thumb: Ik zal deze workaround eens trachten toe te passen !
 
of anders die combobox ea in een userform, vba blijft ongeveer gelijk
 
Ondertussen heb ik mijn bestand aangepast en het deed bijna wat het moet doen. Na het stukje "bij dynamische range" bijgevoegd te hebben wat ik niet helemaal begrijp, krijg ik weliswaar een foutmelding.
Er dient dus enkel nog een geselecteerde waarde die niet voorkomt in de combolist bijgevuld te worden in de juiste range en de combolist aangepast te worden. Nog iemand een tip misschien ?
 

Bijlagen

  • probeerselInvoer2.xlsm
    22,1 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Probeer het eens zo.
Als een naam of een voornaam niet bestaat kan je die toevoegen door op de groene kruisjes te drukken.
Als de naam bestaat hoef je NIET op de groene kruisjes te drukken.
Ori invullen door op de grote knop links te drukken.
Formulier sluiten door op de grote knop rechts te drukken.
Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • Ori invoer.xlsm
    47,8 KB · Weergaven: 35
Waarom niet de ingebouwde (automatisch gesorteerde) pick from dropdown list ?
 

Bijlagen

  • Pick_down.PNG
    Pick_down.PNG
    37,9 KB · Weergaven: 73
@snb : ik wil in een lijst tegelijkertijd gebruik maken van de reeds ingevoerde voornamen van de betrokkene, van diens vader en eventuele nazaten (die ik hier niet vernoemd heb omwille van de eenvoud). Bedankt evenwel voor de suggestie.
@gast0660 : wow ziet er mooi uit maar ik krijg een foutmelding 438 bij het sorteren wanneer een niet voorkomend gegeven wordt toegevoegd. Het wordt wel toegevoegd maar is ook niet onmiddellijk zichtbaar in de dropdownlist.
Beiden heel erg bedankt :thumb:
 
Je begrijpt mijn suggestie niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan