Automatisch kopie Excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinder001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2014
Berichten
4
Hallo,

Ik ben opzoek naar een code waarmee bij het opslaan van een Excelbestand automatisch een kopie van het bestand wordt opgeslagen.
Dit betreft een bestand dat door veel mensen tegelijk wordt bekeken. Momenteel is het lastig dat iemand die het bestand wil bewerken deze niet kan openen omdat deze door iemand anders in gebruik is.

Bij het opslaan moet "kopiebestand" overschreven worden. Let wel, kopiebestand heeft als kenmerk alleen lezen.

Ik wil dan het originele bestand als mutatiebestand gebruiken. En het kopie voor alleen lezen.
Is hier een VBA oplossing voor? Ik heb veel gevonden in diverse forums, alleen nog niet het juiste.

Nb. Ik heb nog niet eerder met VBA gewerkt :eek:

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Reinder,

Voor een bestand dat door meerder mensen wordt gebruikt is er een mogelijkheid om het bestand te delen,
waardoor meerdere mensen tegelijk gebruik kunnen maken van het bestand.
Even een paar punten naar aanleiding van jouw vraag;
- Het bestand wordt door veel mensen tegelijk bekeken, mogen zij ook wijzigen aanbrengen?
Zo niet heb je geen probleem alleen moet je het totale bestand dan op 'Alleen lezen' zetten.
- Het opslaan als "Kopiebestand" lijkt wel aardig, maar hoe ga je die kopiebestanden nummeren je kan ze
niet dezelfde naam geven.
- En hoe ga de dan om met al die verschillende kopiebestanden?
Hoe ga je bepalen welke mutaties uit de kopiebestanden naar het originele bestand moet worden over gezet?
Kortom, het maken van kopiebestanden gaat je een enorme hoeveelheid uitzoek werk opleveren, en als je
daar een fout in maakt heb jij het gedaan.
Ik stel voor dat je wat een wat specifiekere beschrijving maakt van je probleem.
- Wat voor een bestand is het?
- Wie is verantwoordelijk voor het bestand?
- Welke mutaties mogen de mensen wijzigen?
Misschien kunnen we dan tot een betere oplossing voor je komen.

Elsendoorn2134
 
Hallo Elsendoorn,

Het is een Excelbestand met vele werkbladen. Wordt ongeveer door 15 mensen dagelijks (vaak tegelijk) bekeken. van deze mensen mogen 8 mensen ook wijzigingen doen. De 8 mensen die wijzigingen mogen doen zijn samen verantwoordelijk voor de inhoud van het bestand. Zij mogen alles wijzigen. Echter, ze hoeven niet altijd te wijzigen. Hebben vaak ook voldoende aan alleen lezen.

Momenteel opgelost met een wachtwoord op het bestand en mogelijkheid tot alleen lezen. daarbij kan er één tegelijk openen met wachtwoord en krijgen anderen daarna direct alleen lezen. Wanneer iemand dan wil bewerken wordt gevraagd wie de leesrechten heeft. Die sluit dan het bestand en de volgende kan deze met leesrechten openen.

Mijn idee was om elke keer na opslaan het kopiebestand te overschrijven. Dan heb je één kopiebestand die men kan openen als men alleen wil lezen.
Kan je hier mee mee?

groet Reinder
 
In ThisWorkBook.
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    MyFileName = "G:\Mijn documenten\Downloads\Kopie_Masterfile.xlsm" 'pad en naam aanpassen aan werkelijke situatie
    If Len(Dir(MyFileName)) Then
        SetAttr MyFileName, vbNormal
        Kill MyFileName
    End If
    ActiveWorkbook.SaveCopyAs MyFileName
    SetAttr MyFileName, vbReadOnly
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan