• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch opslaan en automatisch hoofdletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eyeball

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2009
Berichten
10
Wij moeten nu voor ons werk onze uren verantwoorden via excel 2003 ipv via papier.
Hier moeten wij kenteken opschrijven en uren erbij invullen.
Nu worden de uren al automatisch opgeteld maar we zouden graag nog willen dat de kentekens automatisch met hoofdletters worden geschreven.

Ik heb wel een programmacode gevonden en die kan ik dan toevoegen aan elk afzonderlijk tabblad.
Maar we hebben dus elke week een nieuw excel bestand en 6 tabbladen per week, is volgens mij een beetje omslachtig om dat elke keer weer te doen.

De volgende code heb ik gevonden en iets aangepast zodat het goed werkt.
Code:
[I]Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Union(Range("B6:B47"), Range("C6:C47"), Range("D6:D47"), Range("E6:E47"), Range("F6:F47"))) Is Nothing Then
Target.Value = UCase(Target.Value)
End If
End Sub[/I]
Ik heb al geprobeerd om er een macro van te maken maar dat lukt niet. Heb ook nog nooit met macro's gewerkt dus weet niet precies hoe het allemaal in elkaar zit.



Ook zou ik nog graag willen dat er om de zoveel tijd automatisch opgeslagen word. Hier kan ik niet echt iets over vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eyeball,

Ik heb al geprobeerd om er een macro van te maken maar dat lukt niet.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Union(Range("B6:B47"), Range("C6:C47"), Range("D647"), Range("E6:E47"), Range("F6:F47"))) Is Nothing Then
Target.Value = UCase(Target.Value)
End If
End Sub
Dit is een macro en hoort achter het blad.
Klik met rechts op de tab van het blad en kies voor Programmacode weergeven.
Plak de code daar.

Graag de volgende keer de code selecteren en boven in het menu op # klikken.
Komt het netjes in een apart vak te staan.
 
automatisch opslaan is een setting in excel zelf. Het kan ook wel geforceerd worden met macro's, maar het eenvoudigste is om dit in de settings te doen.

Zijn alle bladen gevuld met kentekens? anders kun je een alleenstaande macro maken die ineens alle bladen afloopt. Zo niet, moet je ook wat uitzonderingen definiëren.
 
Zet onderstaande code in ThisWorkbook en de code geldt voor elk werkblad.
Code:
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, [B6:F47]) Is Nothing Then Target.Value = UCase(Target.Value)
End Sub

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Als ik die code daar neerzet werkt het niet meer. Ook als ik de afzonderlijke code's weghaal bij de bladen.

En ik kan wel een macro maken gewoon bij extra-macro's maar dan komt hij nergens te staan.


Dat automatisch opslaan kan ik nergens vinden in excel 2003


@Wampier: de tabbladen zijn ook gevuld met overige werkzaamheden, onze namen en nog wat andere tekst die niet veranderd moet worden
 
In ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
On Error Resume Next
If Not Intersect(Target, [B6:F47]) Is Nothing Then Target.Value = UCase(Target.Value)
End Sub
 
Deze code werkt super maar het jammere is dat ik bij elke week deze code moet installeren.
Is er geen mogelijkheid dat ik iets maak zodat hij bij het kopje macro's komt te staan zodat ik hem alleen hoef te selecteren om hem te laten werken.

Nog een vraag. Een groot gedeeltje van de werkbladen is links uitgelijnd terwijl dit in het midden uitgelijnd moet worden. Is hier ook een code voor te maken zodat dat ook makkelijk kan. Moet nu elke keer het gedeeltje selecteren en uitlijnen, erg omslachtig
 
Code:
Range("A1:A10").HorizontalAlignment = xlCenter

Herlees Post#6 vnl dat de code in THISWORKBOOK moet gezet worden zodat deze voor alle werkbladen geldt.
 
De code voor het automatisch hoofdletters werk perfect alleen heb ik nu een ander probleem.

Wij willen graag dat een bepaald deel uitgelijnd word in het midden. Nu kan ik bij "macro's" en dan "opnemen" zelf een macro maken maar dan vergeet hij het eerste tabblad uit te lijnen terwijl ik dat wel doe tijdens het opnemen ervan. Weet iemand wat ik hier aan kan doen??

Het gaat om de cellen B3 tot F56.
 
In mijn post van 27 febr heb ik je toch een vb gegeven van hoe je uitlijnt in het center. Dit kan je makkelijk mee verwerken in je hoofdlettermacro.
 
Oké waar moet ik die code tussen zetten.

Nog even terugkomen op mijn vraag van 27 febr.

Wij hebben voor elke week een nieuw excel bestand. Dus ik moet nu voor elke week (dus elk nieuw excel bestand) de code kopiëren naar THISWORKBOOK.
Is dit ook makkelijker te doen of niet?
 
Dat lijkt mij persoonlijk niet zoveel werk.

Je zou ook met 1 bestand met de code kunnen werken en steeds de betreffende weken in te plakken.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan