• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische waarde invoeren in somproduct formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Berichten
199
Hallo,

Ik ben een bestand aan het maken wat automatisch grafieken maakt.

Nu gebruik ik hier de volgende formule in:

=SOMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$600="L3101T")*(Blad1!$C$2:$C$600="Hagel"))

Nu zien jullie het "woord": "L3101T" in, dit is een lotcode en staat voor een dag. Deze lotcode staat in de kolom A van mijn document.

Nu moet ik deze formule voor elke dag in het jaar handmatig aanpassen. Is het mogelijk om "L3101T" te vervangen voor iets dat daar automatisch de waarde neemt van kolom a in dezelfde rij?

Met vriendelijke groet,
 
Waarom zet je dan L3101T niet in een cel en maak een verwijzing naar die cel zodat die automatisch in je formule komt te staan?

Voeg anders even een voorbeeldbestandje bij
 
Een voorbeeld bestandje maakt het inderdaad stukken gemakkelijker.

In het bestand:
Op blad1 worden iedere dag gegevens bijgevuld.
Deze worden gesorteerd op de desbetreffende tabbladen met maandnamen. Ik heb nu 4 maanden gedaan, en je moet je voorstellen dat ik nog 8 maanden moet doen. Hoe kan ik snel de formules hierin krijgen? ik moet nu alle formules telkens handmatig aanpassen omdat bijvoorbeeld de lotnummers niet automatisch meeveranderen als ik de formule naar ondere sleep over het tabblad. Dit is zeer tijdrovend

Bekijk bijlage Lotnummers.xls
 
De relatie van een productie code en een bepaald week en maand is mij niet duidelijk.
Maak anders een draaitabel van je gegevens. Ik denk dat dat het makkelijkst is om mee te werken
 
Bandito,

Probeer deze eens :

Code:
=SOMPRODUCT((Blad1!$A$1:$A$193=$A35)*(Blad1!$C$1:$C$193=B$1))
 
Beide bedankt,

De methode van Gelens werkt.
In de draaitabbellen van Autoweek ga ik me wat verder verdiepen.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan