Backup in Windows 7 of extern programma? Advies gevraagd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Berichten
140
Regelmatig maak ik een backup van mijn muziek, foto's en belangrijke bestanden. Mijn belangrijke bestanden zet ik niet in "My Documents" want dan ben ik zeker de sjaak als ik eens een probleem met mijn OS krijg. Die staan netjes op een andere partitie en mijn OS partitie kan ik te allen tijden leeggooien zonder data verlies.

Tot op heden maakt ik als volgt mijn backup:
-Externe harde schijf koppelen aan pc
-Op pc alle verborgen en systeem bestanden zichtbaar maken (anders zie ik bestanden op externe harde schijf niet)
-Externe harde schijf leeggooien (indien er niet genoeg plaats is er eerst een backup naast te zetten...stel je voor dat de boel stuk gaat in de tijd dat je een backup aan het maken bent!)
-Alle programma's afsluiten (mijn pst folder kan bijvoorbeeld niet mee in de backup als Outlook draait)
-LaCie backup software starten, nieuwe backup definiëren en backup laten draaien
-Na backup met Compare&Backup controleren of alle bestanden goed over gezet zijn

Dit heeft een aantal nadelen:
-Het duurt ontzettend lang! (Laatste keer heb ik hem niet eens helemaal afgerond en duurde het 12 uur...toen moesten we vertrekken voor vakantie)
-Doordat het zo bewerkelijk is draai ik niet regelmatig genoeg een backup. Dan is het effect van een backup natuurlijk weg
-Aangezien de pst file niet in gebruik moet zijn kan ik eigenlijk gedurende 12 of meer uur mijn pc niet gebruiken. Ook daardoor maak ik te weinig backups

Nu ben ik van plan om een andere tool te gebruiken voor de backup en bijvoorbeeld wekelijks een backup te schedulen. Ik zat er over te denken om de externe harde schijf aan mijn media center te koppelen (staat altijd aan) en de backup wekelijks te schedulen vanaf mijn desktop.
Ik wil de externe harde schijf niet permanent aan de desktop gekoppeld hebben. In geval van brand of diefstal heb ik dan namelijk mijn backup fysiek te dicht bij de bron liggen. Dan ben ik natuurlijk alsnog alles kwijt.

Hebben er hier mensen ervaring met Windows 7 backup tools?
Zijn er wellicht nog andere suggesties te geven?
Wat gebeurt er met mijn backup als ik hem maak op de externe harde schijf in het netwerk en ik koppel deze harde schijf direct aan de desktop? Wordt de backup dan nog steeds herkend als de backup van de desktop?
Beheert Windows 7 (of een eventueel ander voorgestelde tool) zelf de ruimte om te back uppen? Als telkens een nieuwe kopie van alle data neergezet wordt zit de harde schijf zo vol!
Kan Windows 7 wel zaken backuppen van draaiende programma's (zoals de pst file)?
Ik heb een testje gedraaid op mijn Asus R2H (een UMPC met een 900Mhz processor) en daar duurde het voor een backup van 140kB al ontzettend lang! (Minuten tot een kwartier!) Hoeveel maanden gaat mijn systeem bezig zijn om 90GB over een 100Mbit netwerk te backuppen?
Hoe veilig is deze methode? Met de Lacie software had ik het idee, dat ik nog wat controle over de data had. Alles kwam gewoon in de folders zoals ik ze ook in Windows had staan. Met de Windows backup zie ik in de initiële backup alle bestanden staan. Als ik dan wat verander, wat weggooi, een nieuw bestand aanmaak en vervolgens weer een nieuwe backup maak zie ik in die nieuwe backup enkel het nieuwe en het veranderde bestand staan.
Mocht mijn hele pc naar god gaan...kan ik dan gewoon de backup restoren naar een andere schijf?

Goed...genoeg vragen! Maar het draaien van backups lijkt me iets wat veel mensen doen, dus er zullen ook vast wel antwoorden te vinden zijn!
 
Laatst bewerkt:
Als je inderdaad zoveel data te backuppen hebt is het wellicht verstandiger om 'images' te gaan maken van je HDD.
Zelf doe ik dit ook voor de systeempartities, mijn data staat sowieso al extern aangezien ik maar een beperkt notebook schijfje heb.

Voor het backuppen gebruik ik Paragon Backup & Recovery 10 Suite. Er is ook een gratis versie die kan je hier vinden: http://www.paragon-software.com/home/db-express/
Iets minder uitgebreid, maar je kan backuppen en herstellen zonder problemen en het kost niets.

In het verleden heb ik ook wel Acronis TrueImage en Norton Ghost gebruikt. Echter vind ik Paragon het meest duidelijk en overzichtelijk van de 3, als je tijd heb zou ik de andere ook zeker proberen om te kijken wat jouw voorkeur heeft.
De ingebouwde Windows 7 backup heb ik nog niet gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan