Backup maken lukt niet vanuit laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

mnb

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 apr 2004
Berichten
1.151
Ik heb Windows 8.1 en automatisch backup maken ingesteld.
Het lijkt of dit lukt maar als ik check blijkt dat er niets nieuws is gekopieerd naar de externe HDD.
Het lukt ook niet vanuit bv mijn documenten naar de HDD.
Het lukt WEL vanuit de USB stick en dan naar HDD al krijg ik dan de melding 'u dient administrator machtigingen op te geven om iets naar deze map te kunnen kopieren, ik klik gewoon op doorgaan, dan lukt het wel.

Als ik het probeer vanuit een bepaald document bv excel 2007, dan kan ik het niet opslaan op de externe HDD. Dan moet het eerst naar de harde schijf of usb en dan naar de HDD.
Ik krijg de melding 'kan geen toegang krijgen tot het alleen lezen document'

Wat is hier aan de hand, hoe kan ik dit veranderen? Het zou mooi zijn als ie automatisch een backup maakt. En als ik documenten kan opslaan..

Als ik probeer een bestand op de externe harde schijf te zetten krijg ik ook wel de melding 'u hebt niet de juiste machtiging om' en kan dan ook geen kopie op de externe HDD zetten...

One drive geeft ook aan dat er een probleem is nu...

Bij de externe harde schijf staat onder tab beveilging iedereen dus daar kan het ook niet inzitten.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me nogal duidelijk hoe het zit: De partitie(s) op die externe harde schijf zijn NTFS geformatteerd én beveiligd op bestands-/mappenniveau. Je hebt nu te weinig bestands-/mappenrechten omdat (een of meerdere van onderstaande oorzaken):
a. de partitie(s) op de externe harde schijf op een andere computer/laptop zijn ingericht
b. je hebt ondertussen een andere Windows-gebruikersnaam
c. je hebt Windows opnieuw geïnstalleerd

Dat rechtenprobleem verklaart zowel het probleem met het backuppen op die externe harde schijf als het rechtstreeks opslaan op die externe harde schijf als de beveiligings-meldingen die je daarbij krijgt.

Kijk hier om "Take ownership" toe te voegen aan het contextmenu van Verkenner. Neem daarna Ownership van de hele partitie ('schijfletter') van de externe harde schijf in Verkenner.
Daarna kun je jezelf (en anderen) rechten verschaffen door de rechten te wijzigen: Rechstklik op de partitie ('schijfletter') van de externe harde schijf in Verkenner en kies Eigenschappen. In het tabblad Machtigingen kun je dan (bijv.) de groep Administrators rechten geven, maar (bijv.) ook de groep Iedereen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk. Harde schijf is inderdaad in vorige versies gebruikt.
Ik heb de software uit de link gedownload, kreeg een aantal waarschuwingen. Zie niets extra's in de verkenner staan???
Schijfletter bedoel je bv HDD G mee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bovenste link (2) aangeklikt en gedownload toen op de externe HDD 'take ownership'
Moet ik nu 3 en 4 ook downloaden?
Nu wordt de externe HDD niet meer herkend en staat niet meer in verkenner heeft een storing veroorzaakt...
Ik weet niet wat ik aan het doen ben dus ik wacht maar even. Straks kan ik helemaal niet meer bij mijn bestanden dat zou rampzalig zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat Effectieve rechten aangaf dat mnb voldoende rechten heeft kwamen toch die bevestigingsvragen/meldingen over alleen-lezen etc. terug.
Ik heb de groep Iedereen alle rechten gegeven op alle mappen en bestanden van de G: schijf, en vanaf toen lijkt het allemaal goed te werken.

mnb laat de vraag nog even open staan totdat alle mogelijke scenario's (incl. het maken van de backup etc.) getest en geslaagd zijn.

Tijs.
 
Opslaan vanuit document op harde schijf laptop lukt nu zonder probleem. Echter automatisch back up maken vanuit Wi 8.1 programma niet...
Als ik naar config bestandsgeschiedenis ga staat er wel bestanden kopieeren naar externe HDD met het goede nr heb handmatig 'nu uitvoeren' aangeklikt, als ik vervolgens controleer is niet de nieuwste versie van het bestand opgeslagen....
Is niet het ergste, ik kan in ieder geval opslaan vanuit bestanden waar ik iets in gewijzigd heb, maar automatisch zou wel erg praktisch zijn.
 
Begrijp ik goed dat dit nooit goed gewerkt heeft? Dus dat het rechtenprobleem niet het (enige) probleem hoeft te zijn ermee?
Fouten m.b.t. Windows Backup heb ik wel vaker van gehoord, maar dan is er een foutmelding bij bekend [waar de logs staan van Windows Backup weet ik niet.] Zie b. hier onder waar ik mijn best doe om die, voor mij bekende, problemen alvast te omzeilen.

Als ik eerlijk ben: Een rechtenprobleem sluit ik uit, dus ik denk dat het er wat anders mis is met je backup(-taak). Ik zou zeggen:
a. Controleer de beschikbare vrije schijfruimte op de externe harde schijf. Is er voldoende voor de gedachte backup?
b. Maak de backup-selectie handmatig nog een keer, waarbij je NIET bibliotheken opgeeft maar 'hard' de mappen waar het om gaat, bijv. C:\users\<gebruikersnaam>\Documents of bladeren naar C:\Gebruikers\<gebruikersnaam> en daar dan een submap aangeven.
Ook geen systeembestanden/systeemmappen opgeven, dus puur mappen waar gebruikersbestanden staan.
c. Aansluitend op b.: Ik neem aan dat je géén mappen in Windows hebt omgeleid naar die externe harde schijf, zoals je Downloads map, je Documenten map etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Tijs,

Rechtenprobleem is opgelost, sluit ik in deze ook uit.
Er is ruim voldoende vrije ruimte op de externe Harddisk.
Heb geen mappen omgeleid.

Hoe maak ik de backup-selectie handmatig? Want ik zie wel hoe ik mappen kan uitsluiten maar niet hoe ik ze kan toevoegen...in windows 8.1 automatische backup
 
Laatst bewerkt:
Kijk even hier
Je kunt in ieder geval folders uitsluiten.

Kijk ook naar de frequentie die ingesteld staat voor de backup. Daar wordt ook wat over geschreven.
En blijft de computer/laptop wel lang genoeg aan om alles te backuppen?

[Ik heb alleen nog een W10 laptop, dus ik kan de instructie niet naspelen/controleren.]

Ik zie in ieder geval dat alleen Bibliotheken worden gebackupped. Wil je ook mappen backuppen die niet in de huidige Bibliotheken staan, dan maak je een nieuwe Bibliotheek. Zie ook hier

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Daar zal het probleem zitten! Ik heb een bestand onder mijn eigen naam> documents. En nu zie ik ook onder bibliotheken het bestand met dezelfde naam staan alleen duidelijk van eerder...
 
Ok, zijn je vragen nu dan (allemaal) beantwoord?

Tijs.
 
Ben nog aan het uitvogelen hoe ik mijn documenten in een nieuwe bibliotheek zet om zo mee te nemen in de automatische backup
 
Ok, wachten we dat nog even af. :)

Tijs.
 
Ik heb een aantal bestanden met snelkoppeling op bureaublad.

Als ik naar documenten ga zijn de bestanden met dezelfde naam niet bijgewerkt, deze heb ik verwijderd. Dacht altijd dat dit degene waren met snelkoppeling naar bureaublad maar niet dus..

Heb nu bureaublad documenten opgenomen (rechtermuisknop opnemen in bibliotheek) en dan werkt het!

Mooi. Opgelost dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan