backup maken van volledige windows nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0664

Banned
Lid geworden
27 jul 2014
Berichten
499
Dag mensen,

Ik heb nog nooit iets gebackupped, behalve mijn documenten in onedrive zetten.
Ik ben van plan om een externe hdd te kopen en daar een backup op te zetten.

Maar ik weet niet wat het slimst is:
Volledige windows backuppen(dus image) of alleen de belangrijkste mappen?


En hoe doe ik dat best, en liefst met een gratis programma?

Mijn windows installatie + andere mappen en programmas nemen maar 25 gb in beslag.
mijn laptop is 2 jaar en 9 maanden oud dus ik denk dat het wel eens handig is als ik backup.

Ik heb w8.1
 
Laatst bewerkt:
Je kunt via het configuratiescherm, backup een systeemkopie (mirror) maken op externe harddisk? Ik heb zelf 8 overgeslagen, maar volgens mij kan het met iedere 8.1 versie (een systeemmirror maken).

Dit is verreweg de meest slimme methode, want het scheelt je een heleboel dingen installeren als je ooit de mirror nodig hebt. Als je alleen maar bestanden veilig stelt, dan zal je bij een toekomstig probleem AL je programma's, inclusief Windows en apparaatdrivers, vanaf 0 moeten herinstalleren en dat kan een vervelende en tijdrovende klus zijn.

Als je middels Windows zelf de mirror maakt en je zou geen officiële Windows DVD hebben, dan kun je na het maken van de mirror een systeemschijf maken. Windows biedt je dit trouwens standaard aan als de mirror is voltooid. Dan wordt er een relatief 'kleine' DVD gemaakt die je in de toekomst, als je de mirror terug wil gaan zetten, kunt gebruiken om je systeem mee op te starten.

Er zijn ook nog honderden programmaatjes van derden die goede backupsoftware hebben, maar persoonlijk vind ik de mirror functie binnen Windows toereikend (en gratis).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan