Barcode scanner icm access

Status
Niet open voor verdere reacties.

BT13

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2006
Berichten
26
Voor het bedrijf waar ik werk ben ik me wat aan het orienteren in de mogelijkheden om in het magazijn met een barcode scanner te gaan werken. We hebben nu al een access database waar we nu nog met de hand de onderdeelnummers moeten invullen om onderdelen af te boeken. Dit willen we dus gaan versimpelen met een barcode scanner. Op internet en op dit forum heb ik al eea gelezen over de mogelijkheden.
Hier wil ik even uitleggen wat ik gevonden heb en hoe ik het wil gaan aanpakken en ik wil jullie vragen te kijken of ik het inderdaad goed begrepen heb, dus of het inderdaad mogelijk is op die manier die ik het uitgedacht, of dat het misschien makkelijker/beter kan.

Eerst even kort de hoe het magazijn beheer bij ons in elkaar zit.
Elk onderdeel heeft een onderdeelnummer. Als nieuwe onderdelen binnen komen voorzie ik deze van een batchnummer (eigen 6-cijferig nummer). Het is de bedoeling dit nummer om te zetten in barcode zodat hiermee het betreffende onderdeel gevonden kan worden. Vervolgens moet er worden aangegeven voor welke werkorder dit onderdeel bestemd is. Daarna wordt het aantal aangegeven wat er van dit onderdeel uit het magazijn gaat.

Het inboeken van de nieuwe onderdelen die het magazijn in gaan, doe ik handmatig. Hier zal ik ook het bachnr. toewijzen. Wat er moet worden aangepast is dat dit batchnummer wordt omgezet naar een barcode. Nu wordt het batchnr. op een sticker geprint, maar dan moet dus de barcode erop geprint worden.
Dit aanmaken van de barcode is mij nog niet geheel duidlijk. Ik heb al gezien dat dit met plugins of via een VB-script moet worden gedaan, maar ook heb ik al gezien dat er een barcode lettertype is. Lijkt me dan toch ook voldoende ??

Wat betreft de barcode scanner denk ik dat het makkelijkste is een ps2 scanner, omdat deze de code direct in een formulier veld kan "typen".
Wat ik wil maken is een formulier met een zoekveld voor het batchnr. Door de code te scannen wordt dit veld dus ingevuld en dan moet access hierbij het juiste product zoeken. Ik zal dus een barcode formaat moeten hebben die naast cijfers ook bijv. enter en of tab ondersteund, zodat access weet dat het veld is ingevuld en kan zoeken naar het product.
Vervolgens moet (via tab?) vanzelf naar het volgende veld in het formulier worden gegaan waar ik een barcode kan scannen die via dit veld wordt gekoppeld aan de werkorder. Dan zal ik uiteindelijk in het laatste veld handmatig het aantal moeten invoeren. Hierna met enter moet het formulier weer worden gereset voor de volgende afboeking.

Volgens mij is dit zobeetje de manier om het op te lossen, ik hoop dat ik het een beetje goed heb zo....
 
Een barcode op een computer is een font. Dat betekent dat het technisch hetzelfde is als bijvoorbeeld Times NewRoman of Arial.
Barcodes zijn fonts met een beperkte tekenset, meestal alleen de nummers.
Als je dus als font de barcode kiest en je tikt bijvoorbeeld de waarde 5 in worden de streepjes getoond in plaats van de waarde 5.
Barcodes afdrukken is dus gewoon zorgen dat je het juiste font kiest, erg simpel.

Hieruit volgt meteen dat je barcodes niet aanmaakt maar gewoon afdrukt. Hoe je dat doet moet je zelf weten. Je kunt hiervoor in principe elke printer gebruiken die je maar wilt.
Vaak worden label printers gebruikt, dan kun je de stickers meteen op de produkten plakken.
Vaak wordt ook een tweede veld onder de barcode geplaatst met daarin het nummer dat de barcode weergeeft. Niet iedereen is nu eenmaal in staat die streepjes foutloos te lezen, terwijl die streepjes toch ook echt het nummer weergeven.

Navigatie op je formulieren is gewoon standaard acces. Dat heeft niets met barcodes te maken. Je kunt gewoon gebruik maken van alle toeters en bellen die access je beschikbaar stelt.
VBA is niet nodig, maar wel errug handig! VBA geeft je namelijk veel meer flexibiliteit en mogelijkheden als de wizards van access!
Maar ja, dan moet je wel even de tijd nemen om een beetje te leren programmeren in VBA.
Het al of niet gebruiken van VBA heeft overigens weer niets te maken met de barcodes.
 
Ik doe het zo...

Je kan ook je barcodescanner zelf een tab of een enter na de ingelezen code laten plaatsen. Ik gebruik een barcodescanner om gereedschappen uit te lenen, ik maak ook gebruik van acces.
De communicatie met de scanner verloopt als volgt:
- de scanner is aangesloten op COM1.
- het gratis programma Bill Redirect zorgt ervoor dat de gegevens van de scanner in de keyboardbuffer worden geplaatst (dus ook in een geopend veld van acces), dit programma plaatst ook een 'tab' op het einde van de informatie.
- voor de barcodes maak ik gebruik van Code 39. Hiervoor vind je op het internet wel een gratis font. Ook moet je voor deze barcode geen checksum berekenen.
 
Bedankt. Dan moet het wel lukken. Ik heb al een begin gemaakt access aan te passen voor het gebruik van barcode. Binnenkort ga ik een barcode scanner halen.
Ik hoop dan dat het verder gaat lukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan