Batterij laptop loopt leeg?

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ergerlijk probleem: de batterij van mijn laptop loopt langzaam leeg. Maar waarom?

Het betreft een prive-laptop die eigenlijk maar weinig wordt gebruikt. Laten we zeggen, eens in de twee weken ofzo. Het is immers vaak gemakkelijker om gewoon je telefoon of tablet erbij te pakken. Punt is dus dat de (nieuwe!) batterij na pakweg een week minstens voor de helft leeg is. En dat terwijl de laptop toch echt volledig wordt afgesloten, hij blijft niet in een of andere slaapstand staan.
Wat zou dat kunnen veroorzaken, en hoe lost ik het op?
 
Heb je al een firmwareupdate uitgevoerd voor je BIOS/UEFI?
 
Hoort er bij. Een Windows laptop gaat niet echt uit. Alle laptops die ik heb zijn na een paar weken leeg.

Enige optie is om de accu er uit te halen, vooropgesteld dat je een model hebt waarbij dat nog mogelijk is.
 
Waarom loopt de batterij van mijn laptop leeg, zelfs als hij uitstaat? Zorg er allereerst voor dat uw laptop WERKELIJK is uitgeschakeld. Het kan heel goed zijn dat hij in de slaapmodus staat, in plaats van dat hij is uitgeschakeld. Een ander ding dat ik vaak zie, is dat de gebruiker het gebruikelijke doet: Start > Aan/uit > Afsluiten, maar voordat het afsluitproces daadwerkelijk begint, hebben ze de laptop gesloten, waardoor de laptop in de slaapmodus wordt gedwongen in plaats van uit te schakelen. Je zou verbaasd zijn hoe vaak ik dit zie. Zorg er dus voor dat je daadwerkelijk afsluit.

Iets anders waar ik zelf tegenaan liep, was dat de laptop een uitschakelmodus met laag vermogen heeft. Dat wil zeggen, het is een modus tussen slapen en afsluiten, maar niet in de slaapstand. Het apparaat ziet eruit alsof het wordt uitgeschakeld, maar blijft stroom naar de USB-ingangen sturen. In eerste instantie dacht ik dat dit geen probleem was zolang er niets op de USB-poorten was aangesloten, maar naarmate de tijd verstreek merkte ik dat er nog steeds stroom naar de USB-poorten werd gestuurd, ook al waren ze leeg. Hoe kon ik dit oplossen, ging naar de energie-instellingen en -opties en schakelde het opladen via USB uit in alle modi, behalve wanneer de laptop was ingeschakeld. Ik hield de laptop de volgende dagen in de gaten en merkte dat de sluipende stroomdaling was gestopt. Controleer dus die paar dingen en kijk of dat helpt.

Laptop Battery Drains When Off: 6 Quick and Easy Solutions

 
Laatst bewerkt:
Dames en heren, excuus voor de late reactie. Dank het meedenken.
De laptop wordt altijd netjes helemaal afgesloten, en ja... ik wacht tot dat proces helemaal klaar is. Ik gebruik nooit de slaapmodus, al helemaal niet omdat de laptop in kwestie maar incidenteel wordt gebruikt.

In de power-user settings zag ik dat er kennelijk een wireless keyboard driver actief is. Die heb ik eerst maar eens uitgezet. Ik heb inderdaad een draadloos toetsenbord, dat ik ooit ook wel eens op deze laptop heb aangesloten. Dat wordt verder uitsluitend door andere apparaten gebruikt.
Verder in de lijst staat nog een P/S2 toetstenbord (maar dat is denk ik gewoon die van de laptop)
Een HID-mouse (dat is gewoon de standaard muis) en ELAN clickpad. Die laatste behoort ook gewoon tot de laptop. Geen gekke dingen dus.

Firmware is up-to-date. Ik heb nu wel opladen via USB in het BIOS nu zo ingesteld dat dit alleen werkt als de laptop is ingeschakeld, misschien helpt dat.

Accu eruit kan niet (tenminste... niet zonder het hele apparaat uit elkaar te halen).
 
Het ligt er ook aan hoe oud de laptop is.
Ik heb hier meerdere die ouder zijn dan 5 jaar. Accu's gaan hooguit 5 jaar mee, zegt men.

Ook het scherm kan er voor meehelpen dat de laptop batterij sneller leegloopt. Als je je beeldscherm op volle helderheid zet, zal de accu van je laptop snel leeg lopen. Het loont dus om het beeldscherm af en toe te dimmen.

De accu van een laptop heeft helaas niet het eeuwige leven. Lithium-ion-accu's gaan meestal 3 tot 5 jaar mee. Is de accu echt 'op'? Dan zit er niets anders op dan de laptop permanent met een snoer aan de netstroom te hangen of de accu te vervangen, wat tegenwoordig haast niet meer kan.

Tip: Kalibreer je accu
Het komt wel eens voor dat een laptop de acculading onjuist weergeeft. De oplossing is om de accu te kalibreren. Dit doet u door de laptop volledig op te laden, vervolgens volledig te laten ontladen en tot slot weer op te laden. Zo weet de laptop weer wat de juiste lading van de accu is.

En hier nog meer tips voor je accu:
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan