Beperken van keuzelijsten op basis eerdere keuze

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nozem76

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1
Beste allemaal,

ik zit als vrij groene access-gebruiker met een probleem waar ik wel wat deskundigheid bij kan gebruiken. Ik probeer een database te bouwen waarin een tabel voorkomt met verschillende kolommen, die op hun beurt weer gebruik maken van hulptabellen met keuzelijsten. De keuzelijst van de laatste kolom in de tabel moet worden beperkt op basis van een eerder genomen keuze. Het geheel ziet er een beetje als volgt uit:

Kolom 1
Keuze 1
Keuze 2
Keuze 3

Kolom 2
Optie 1
Optie 2
Optie 3
Optie 4
Optie 5
Optie 6

Wat ik nu probeer te bereiken is het volgende:

Als Kolom 1 selectie = 'Keuze 1' dan toon in Kolom 2: Optie 1, 2 en 3
Als Kolom 1 selectie = 'Keuze 2' dan toon in Kolom 2: Optie 4
Als Kolom 1 selectie = 'Keuze 3' dan toon in Kolom 3: Optie 5 & 6

Zoals gezegd zijn de keuzelijsten die achter de beide kolommen hangen afkomstig uit hulptabellen. In deze tabellen zijn reeds een soort links gelegd. Keuze 1 in kolom 1 heb ik bijvoorbeeld gerelateerd aan een bepaald productnummer en datzelfde productnummer is ook aanwezig en gekoppeld in de hulptabel met Opties 1, 2 en 3. Ik had gedacht dat het mogelijk zou moeten zijn om voor Kolom 2 een query te bouwen die een dergelijke selectie aankan. Echter het lukt me niet echt... dus:

Zit ik op het goede spoor? Of moet ik een dergelijk iets op andere wijze aanpakken?
 
Laatst bewerkt:
als de basisgegevens van kolom 2 een tabel is waar de waarde van kolom 1 en 2 beide instaan moet je zo iets doen als als kolom 1 bij gewerkt is reqeury kolom 2 op basis van 1.

Zet anders ff je dbtje neer kan ik of iemand anders je misschien wat makkelijker opweg helpen
 
Even zoeken in dit forum

Over het aansturen van een tweede combobox door een keuze in de eerste combobox zijn alle vele antwoorden gegeven op dit forum. Probleem is natuurlijk hoe deze te vinden (ze worden namelijk verschillend beschreven zoals combobox, keuzelijst dropdownbox enz.) Zoeken in dit forum op "keuzelijst" en je komt o.a. bij hulp bij gebruik comboboxen. Suc6

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=243516&highlight=keuzelijst
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan