• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken uitkomst in omgekeerde volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Archipel

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
Berichten
195
Hallo Forumleden,

Hierbij deel ik een klein gedeelte van een grotere tool die als doel heeft om mijn energieverbruik uitgebreid in kaart te brengen. Iedere maandag voer ik mijn verbruik in.

In mijn bijlage hier bereken ik de omslag in de rosé cel ( dus geen voor- en nadeel) d.m.v. de inhoud van de okergele cel zodanig aan te passen zodat de uitkomst € 0,00 is.
Deze berekening heeft als doel inzicht te krijgen wanneer(zie gele cel: verhouding) er voordeel te halen is, als ik overschakel van enkeltarief naar dal-/normaaltarief. Dit voorgaande als inleiding.

Nu mijn vraag: is het mogelijk om als uitgangspunt € 0,00 te nemen en in cel B4 een formule in te voeren. Dus het omgekeerde dan in mijn huidige berekening.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik weet bij welke verhouding (zie gele cel) het voordeel start. De inhoud van de groene cel word automatisch ingevoerd door de complete tool.

Begrijpen jullie het nog?

Alvast bedankt en voer gerust de uitkomst in toegevoegde bijlage

Met vriendelijke groet
Archipel

Bekijk bijlage Nuon.xlsx
 
Mij lijkt dat je het totaalverbruik moet invoeren.
Afhankelijk daarvan kan jouw gewenste berekening gemaakt worden.

Ik wist niet dat er verschillende daltarieven bestaan.

Als je varieert met telwerk:
Telwerk1 100% en vervolgens tweede telwerk2 100%, dan zie je dat het maximale verschil bij 1000 kWh om 10,80 Euro op jaarbasis gaat.
Dat lijkt me nauwelijks interessant.
 
Laatst bewerkt:
met een macro?
 

Bijlagen

  • Nuon.xlsm
    15,4 KB · Weergaven: 33
een macro met doelzoeken en een loopje.
Normaal is er toch ook nog ergens een vast tarief ???
 

Bijlagen

  • Nuon.xlsm
    15,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Mij lijkt dat je het totaalverbruik moet invoeren.
Afhankelijk daarvan kan jouw gewenste berekening gemaakt worden.

Ik wist niet dat er verschillende daltarieven bestaan.

Als je varieert met telwerk:
Telwerk1 100% en vervolgens tweede telwerk2 100%, dan zie je dat het maximale verschil bij 1000 kWh om 10,80 Euro op jaarbasis gaat.
Dat lijkt me nauwelijks interessant.
 
In de cel in het groen staat 857 en dat is het totaalverbruik verdeeld over telwerk I & II.
Nuon hanteert 2 soorten tarieven:
Enkeltarief 24/7 het zelfde tarief en
Dal-/normaaltarief zijn respectievelijk: vanaf 23 tot 7 uur en vanaf 7 tot 23 uur. Dag en nachtstroom.
 
b4 is
Code:
=+(C8-C9)/(B9-C9)*D3
 
De + stamt nog uit de tijd van voor Excel en kan je gerust weglaten.

Leo (@cow18) loopt ongeveer ook al zo lang mee, maar zal bij hem blijven hangen zijn. :d
 
inderdaad, heel vroeger nog op kleitafels gerekend, dan kwam Lotus1-2-3, dan Quattro en dan Excel.
What's next ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan