• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend veld in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenvb1

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2016
Berichten
8
Dag allemaal,

Momenteel zit ik met een probleem waarbij ik geen berekend veld kan toevoegen aan een draaitabel. Waar ik naar op zoek ben is een draaitabel waarin ik omzetcijfers tegen budgetcijfers van verschillende klanten tegen elkaar kan zetten om het verschil te berekenen. Om alle gegevens in 1 draaitabel krijgen heb ik vier tabellen gebruikt. Een voor klanten om een one to many relatie naar omzetcijfers en budgetcijfers te krijgen. en daarnaast nog een datumtabel om de diverse cijfers in een maand en jaar te plaatsen. Van de relaties heb ik een screenshot uit powerpivot gehaald (zie eerste screenshot).

Van deze gegevens heb ik een draaitabel gemaakt en wil ik per klant per maand zien hoeveel omzet er is gedraaid en dat naast het budget zetten om vervolgens het verschil hiertussen te berekenen. Alleen die laatste stap is niet mogelijk. wanneer ik via draaitabel -> analyseren -> velden, items en sets probeer berekend veld aan te klikken, heb ik die optie niet (grijs veld). Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen?

Binnen powerpivot heb ik wel geprobeerd om een berekend veld toe te voegen maar dan pakt hij het totaal van tabel omzet en tabel budget.

Ik heb een bestand aangemaakt om een vergelijkbare situatie te schetsen. Om te een of andere reden kan ik in dit namaakbestand geen one to many relatie leggen met budget en omzet zoals ik dat wel in het echte bestand kan. In ieder geval verduidelijkt dit bestand wel mijn situatie.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer te hebben.

Alvast bedankt.

Mvg,
Jeroen
 

Bijlagen

  • Berekend veld in draaitabel - relaties.JPG
    Berekend veld in draaitabel - relaties.JPG
    37,5 KB · Weergaven: 78
  • Draaitabel.JPG
    Draaitabel.JPG
    34,1 KB · Weergaven: 59
  • Berekendveld in draaitabel helpmij.xlsx
    334,5 KB · Weergaven: 37
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan