• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen van Batch Grootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

MQBK

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2016
Berichten
17
Beste,

Zie bijgevoegd fragment van een bestaande tabel. Het is de bedoeling om per week (kolom AJ) het aantal gelijke producten te sommeren (kolom D) met als doel de batch size te bepalen. Het betreft hier meerdere duizenden producten en het aantal producten varieert per week.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Helpmij2016_1.xlsx
    30,4 KB · Weergaven: 122
Ben je geholpen met een draaitabel?
 

Bijlagen

  • Kopie van Helpmij2016_1(plongske).xlsx
    39,7 KB · Weergaven: 44
Beste Plongske,

Bedankt voor uw reactie echter dit is niet wat ik bedoel. Het is de bedoeling dat van elk product in kolom D de hoeveelheid berekend wordt per week.

Ik hoop dat dit de vraag verduidelijkt
 
Dit doet de draaitabel toch?
Op de rijen staan de unieke producten en in de kolom staat de week
De getallen onder de week is de som van aantallen( kolom AK)
 
Dat zijn dezelfde uitkomsten als die van de draaitabel, dus dat kan kennelijk niet goed zijn. :(

MQBK: kun je eens een voorbeeld geven van wat wél de bedoeling is?
 
Een waardeloos voorbeeld (ik zie alleen maar week 26 en de tabel of wat er op moet lijken is ook niet je van het) kan nooit de kracht van een draaitabel aantonen. Dus maar een beetje variatie aangebracht. In mijn optiek heeft @plongske dus gelijk.
 

Bijlagen

  • Helpmij2016.xlsb
    27,4 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Beste Plongske,

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk geweest. U heeft inderdaad gelijk dat ik per week het aantal stuks per product(SKU) kan bepalen met een eenvoudige draaitabel. Echter, ik wil de gemiddelde batch grootte bepalen voor een periode x (jaar, maand of een willekeurig aantal dagen/weken/maanden).

Voorbeeld:
1) In week 21 worden er van SKU 22 600 900 A-PLAAT CLD 10 stuks geproduceerd
2) In week 22 worden er van SKU 22 600 900 A-PLAAT CLD 20 stuks geproduceerd
3) In week 23 worden er van SKU 22 600 900 A-PLAAT CLD 30 stuks geproduceerd
4) In week 24 worden er van SKU 22 600 900 A-PLAAT CLD 0 stuks geproduceerd

De gemiddelde batch grootte van dit product is dan 20 stuks.

Ik hoop dat dit de probleemstelling enigszins verduidelijkt.

Alvast bedankt.
 
Dan blijft het antwoord hetzelfde: gebruik een draaitabel.
 
Heb eventjes een voorbeeldje gemaakt van gemiddelde
 

Bijlagen

  • Kopie van Helpmij2016_2(plongske).xlsx
    30,6 KB · Weergaven: 20
Beste Plongske,

Bedankt voor al uw moeite maar helaas is dit niet het antwoord. De data is afkomstig van een SQL-server en het aantal is ALTIJD gelijk aan 1. Het aantal gelijke producten (SKU's) per week/dag/maand moeten eerst gesommeerd worden waarna vervolgens het gemiddelde per dag/week/maand berekend kan worden. Als u kijkt naar mijn tabel betekent dit dat er eerst gesommeerd moet worden per week en vervolgens het gemiddelde berekend moet worden van de geselecteerde weken.

Met vriendelijke groet,
 
Beter zo?
 

Bijlagen

  • Kopie van Helpmij2016_3(plongske).xlsx
    28,4 KB · Weergaven: 28
Of zo, met een hulpkolom voor de aantallen per week en daar overheen een draaitabel voor het gemiddelde.
 

Bijlagen

  • Helpmij2016_1 MB.xlsx
    62,5 KB · Weergaven: 56
Beste Plongske/MarcelBeug,

Bedankt voor jullie oplossingen. De oplossing van MarcelBeug is hetgene ik zocht. Ik heb gezocht naar een oplossing in de draaitabel maar dit is handiger. Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan