Bestelregels/ bestellingen verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gangstalaz

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
131
Hallo,

Ik werk met access 2003 en heb een besteldatabase waarbij de bestelling in 2 tabellen worden opgeslagen, betreffende: tblBestellingen en tblBestelregels.
Om de bestellingen later te kunnen bekijken gebruik ik het volgende formulier formulier bestel.jpg
Nu wil in dit formulier een opdrachtknop toevoegen waarmee ik bestelregels kan verwijderen (dus selecteren en verwijderen met opdrachtknop), maar indien het de laatste bestelregel is, moet de bestelling verwijderd worden.
Ik heb echter wel een code om iets te verwijderen uit een dergelijke formulier, maar dit geldt alleen voor regels uit 1 tabel.
Zie code:
Code:
Private Sub CmdDelete_Click()
    For Each itm In Me.lstLeverancier.ItemsSelected
        strsql = "DELETE FROM tblBestelregels "
        strsql = strsql & "WHERE BestelRegel_ID = " & CStr(Me.lstLeverancier.ItemData(itm)) & ";"
        CurrentDb.Execute strsql, dbFailOnError
    Next itm
    Me.lstLeverancier.SetFocus
    Refresh
End Sub

Alvast bedankt!
 
Een paar keer overgelezen, maar nog steeds snap ik het niet.... Je hebt code die het blijkbaar prima doet. Records verwijderen uit tblBestelregels. Maar wanneer (en waarom) moet de bestelling in zijn geheel worden verwijderd als je op de laatste regel staat? Bovendien krijg je dan ook niet-gekoppelde records in tblBestelregels als je de Bestelling verwijdert. En wat doe je dan als je van een bestelling alleen de laatste regel wilt verwijderen? Je code zegt dan: laatste regel --> bestelling weg! Heb je helemaal niks meer!
 
Soms staan door verwarring dubbele bestellingen erin. Deze willen ze dan verwijderen.
Een bestelling kan meerdere bestelregels bevatten. Als een bestelling uit 3 bestelregels bestaat, en ik al deze 3 bestelregels verwijder, dan moet de bestelling in zijn geheel verwijderd worden. Dus moet ook de bestelling_id verwijdert worden.

Ik hoop dat ik duidelijk ben
 
Dit bedoel ik.naamloos.JPG

Als ik de bestelregels verwijder, gaat de bestelling niet mee. Die blijft staan.
Daarom zou ik graag willen dat de bestelling ook verwijdert wordt wanneer de laatste bestelregel ook verwijdert wordt van die bestelling.
 
Je moet andersom denken: als je een bestelling verwijdert, dan moeten de bestelregels automatisch mee verwijderd worden. Dat kun je instellen in de Koppeling tussen de twee (<Gerelateerde records trapsgewijs verwijderen>). Als je dat vinkje aan zet, hoef je alleen maar een bestelling te verwijderen om ook de bijbehorende bestelregels te verwijderen. Andersom werkt natuurlijk niet, en dat zou je ook niet willen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan