Besturingssyteem oude laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

iNFecT

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2012
Berichten
115
Hallo Allen,

Ik ben op zoek naar een besturingssysteem voor een oude laptop van een jaar of 8 oud.
Zelf heb ik er Xubuntu opgezet, maar achteraf viel deze OS mij erg tegen, omdat bijna alles vanuit de terminal gedaan moet worden en ik hier vrijwel geen verstand van heb.

Met deze computer wil ik graag nog lichte spellen kunnen spelen (GTA San Andreas bijv.).

Ik ben dus op zoek naar een OS die executables kan uitvoeren en waarbij geen shell commands gebruikt hoeven te worden.
Heeft iemand suggesties?

Mvg,
iNFecT
 
Laatst bewerkt:
Het is wel handig om de specificaties te vermelden. Aangezien rond 2005/2006 Intel overging op de Intel Core generatie. Dus het is maar de vraag of we het over een Pentium 4 mobile hebben of over Intel Centrino CPU's. Misschien hebben we. En het RAM-geheugen is ook wel belangrijk om te weten. Windows 8.1 werkt bijvoorbeeld al erg soepel met 2GB RAM en een Pentium 4'tje:thumb:. Maar heb je maar 1GB RAM of zelfs 512MB RAM dan is Linux de enige oplossing, aangezien Windows XP niet meer wordt ondersteund:confused:.

Sowieso wordt gamen op een Pentium 4 mobile of een Intel Centrino geen succes, tenzij we het hebben over Age of Empires ofzo;).
 
Je zou bodhi linux kunnen proberen, hier heb je een app-store en als je er Playonlinux op zet, dan kun je er gewoon easy GTA SA op zetten ;)
En dit besturingssysteem loopt vloeiend op mn asus netbook ;) (AMD 1.2GHZ Single core, 2gb ram)
 
Grappig, want je hoeft in Xubuntu helemaal niets met de terminal te doen!! Dus of er is iets niet goed gegaan met de installatie of je snapt het nog niet helemaal.

Als je de neuwsbrief leest van Helpmij dan vind je daar een handleiding om Xubuntu op de goede manier te installeren. De handleiding is dan wel op een nieuwe laptop, maar je kan het uiteraard ook gebruiken voor je eigen laptop. Jij hebt nog geen EUFI dus het zal nog makkelijker gaan.

En anders....ik ben steunpunt, dus roep maar!

Edit: op een linux installatie kan je nog weinig spellen spelen.....dat is een nadeel.....maar er is wel al progressie daarin. Alleen dat spel wat jij bedoelt, dat is echt voor windows.
 
Laatst bewerkt:
@bassie9
De laptop heeft de volgende specificaties:
CPU: Genuine Intel® T1300 @ 1.66GHz
RAM: 1024 MB
80 GB harde schijf

@ugattie1611
Dankjewel voor de tip.

@femke98
Dankjewel voor de info, aangezien ik er echt specifiek GTA San Andreas op wil gaan spelen moet ik dus op zoek gaan naar een andere OS?
Deze jongen heeft het trouwens wel voor elkaar gekregen via het programma "WINE" http://www.youtube.com/watch?v=b4nfmmOL1Dc
 
Laatst bewerkt:
Je zou er Lubuntu op kunnen zetten. Dat is de lightweight versie van Ubuntu. Ik vind het op oude pc's erg goed werken. Gta san andreas zou je kunnen proberen via wine. Misschien werkt het wel.
http://lubuntu.net/
 
@nielsh12
Lubuntu vind ik nu weer iets te laag gegrepen. Lubuntu zou ik aanraden bij 512MB RAM. Die laptop kan makkelijk Xubuntu draaien. Xubuntu is toch wat uitgebreider en daar heeft TS denk ik wel profijt bij.

@TS
Als ik jou was zou ik er gewoon een reepje RAM-geheugen bij stoppen en Windows 8.1 erop knallen. Loopt allemaal lekker soepel met minstens 2GB RAM;) Je hebt al voor 30 euro een 2GB reepje, gloednieuw: klikkerdeklik! Rond 2006 had je DDR2. Ik weet niet zeker of jouw laptop dat ook heeft. Dus voor het juiste reepje RAM moet je de specificaties van het huidige RAM-geheugen geven en hoeveel bankjes je nog vrij hebt. Ook is het handig even het exacte typenummer van de laptop te geven omdat moederborden van laptops beperkingen hebben wat betreft RAM-geheugen:thumb:.
 
@bassie
Fijn dat je zo enthousiast reageert! Echter ben ik niet van plan nog geld uit te besteden aan mijn laptop, aangezien ik hem verder eigenlijk niet meer gebruik, hij is meer voor erbij. Hij wordt enkel alleen nog gebruikt voor als we op vakantie gaan.

Aangezien Xubuntu achteraf toch wel goed draaide op deze laptop ben ik wel bereid me er iets verder in te verdiepen, misschien dat ik inderdaad het programma 'WINE' kan gaan proberen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan