• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij kopiëren bestand worden hyperlinks aangevuld met %20 tekens voor spaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik heb een Excel bestand met rond de 2000 entries. Elke entry is een platte tekst met daarachter een hyperlink. Deze linkt verwijst naar een bestand op mijn harde schijf. Als ik het Excel bestand kopieer of verplaats naar een andere locatie op mijn harde schijf, werken de hyperlinks opeens niet meer. Bestudering van de links leert mij dat de spaties in de links zijn vervangen door %20 toevoegingen.

Voorbeeld:

Tekst in cel: Billie Jean
Daarachter zit een hyperlink met: E:\Muziek\Top 40\Michael Jackson - Billie Jean.mp3

Dit wordt na kopiëren/verplaatsen van het Excel bestand:
E:\Muziek\Top%2040\Michael Jackson%20-%20Billie%20Jean.mp3

Hoe kan ik nu voorkomen dat de hyperlinks wijzigen en gewoon identiek blijven zoals in het oorspronkelijke bestand?
 
Helaas kan ik het niet reproduceren, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik zie het in bestandsnamen ook wel eens terug.

In gewone hyperlinks verdwijnen ze uit zichzelf als ik ze handmatig toevoeg, afsluit en weer terug kijk.
In een hyperlink uit een formule werkt de hyperlink gewoon goed, en speelt het bestand af.

Welke hyperlink staat er in het bestand bij jou.
Rechtermuisklik hyperlink invoegen of de formule hyperlink.

In het laatste geval kan je de sneltoets Ctrl+H gebruiken.
Typ in het vak 'Zoeken naar:' %20
En in het vak 'Vervangen door:' een spatie.
 
%20 = HEX 20 = DEC 32 = een spatie.
 
Helaas kan ik het niet reproduceren, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik zie het in bestandsnamen ook wel eens terug.

In gewone hyperlinks verdwijnen ze uit zichzelf als ik ze handmatig toevoeg, afsluit en weer terug kijk.
In een hyperlink uit een formule werkt de hyperlink gewoon goed, en speelt het bestand af.

Welke hyperlink staat er in het bestand bij jou.
Rechtermuisklik hyperlink invoegen of de formule hyperlink.

In het laatste geval kan je de sneltoets Ctrl+H gebruiken.
Typ in het vak 'Zoeken naar:' %20
En in het vak 'Vervangen door:' een spatie.

Hi Harry,

Dank voor je reactie. Er staat geen formule in de cel. Wat ik doe is een cel vullen met tekst (in het voorbeeld: Billie Jean). Vervolgens ga ik naar de map op mijn E: schijf waar het bestand zich bevindt. Met Shift+rechtermuisknop klik ik dan op het bestand en kies 'Als pad kopiëren'. In Excel klik ik op de cel en kies Invoegen->hyperlink en daar plak ik dan het pad. Het resultaat is tekst in de cel met 'daarachter' een hyperlink.

Ik gebruik op mijn pc een programma dat AllwaySync heet, waarmee ik bestanden tussen mappen en zelfs computers binnen mijn netwerk kan synchroniseren. Op een laptop wil ik een identieke kopie als op mijn pc van alle muziekbestanden en de Excel sheet. Op de de laptop heb ik ook exact dezelfde schijfopbouw als op de pc (dus ook E:\Muziek\Top 40\). Als ik nu met AllwaySync de beide mappen synchroniseer en op de laptop open ik daarna het Excel bestand en klik op een cel, dan opent hij het muziekbestand niet omdat de hyperlink die achter de tekst is, blijkbaar is bewerkt tijdens het kopiëren en de spaties zijn vervangen door %20. Hetzelfde probleem heb ik als ik de bestanden (mp3 en Excel) op mijn pc in een Dropbox map zet en op mijn laptop Dropbox in dezelfde map laat synchroniseren. Als ik het via OneDrive doe wordt het nóg erger omdat de schijfletter wordt vervangen door d.docs.live.net/[adres], dus de schijfletter E: verdwijnt (hoewel de OneDrive bestanden op de E: schijf staan) en de backward slash wordt vervangen door de forward slash.

Het vervangen met Ctrl+H werkt niet omdat de %20 zich niet in de celinhoud bevindt, maar in de hyperlink 'achter' de celinhoud. Ik heb het ook al geprobeerd met het opslaan van het Excel bestand als xml-bestand. Vervolgens het openen met kladblok en alle %20 vervangen door een spatie, vervolgens opslaan en het bestand openen met Excel. Dan lukt het, maar na de eerstvolgende synchronisatie-/kopieerslag gaat het weer mis en zie ik die %20 weer terug in de hyperlink.
 
Vrij simpel dit. Een spatie is een ongeldig teken in een hyperlink en moet dus vervangen worden door een karaktercode. Dit is in het geval van de spatie, zoals dnties al uitlegde, de code %20
 
Vrij simpel dit. Een spatie is een ongeldig teken in een hyperlink en moet dus vervangen worden door een karaktercode. Dit is in het geval van de spatie, zoals dnties al uitlegde, de code %20

Dank voor je reactie. Ja, dat begrijp ik allemaal (hoewel ik dan weer niet begrijp waarom de hyperlink, inclusief spaties, dan wel werkt als ik geen kopieer/verplaats actie uitvoer met het document). Maar wat betekent dat nu voor mijn situatie? Ik ben op zoek naar een oplossing om het door mij geschetste probleem te elimineren. Dus waar zit de oplossing in jouw reactie?
 
Heb je al geprobeerd met zoeken en vervangen?

Ja, zie hierboven.

Het vervangen met Ctrl+H werkt niet omdat de %20 zich niet in de celinhoud bevindt, maar in de hyperlink 'achter' de celinhoud. Ik heb het ook al geprobeerd met het opslaan van het Excel bestand als xml-bestand. Vervolgens het openen met kladblok en alle %20 vervangen door een spatie, vervolgens opslaan en het bestand openen met Excel. Dan lukt het, maar na de eerstvolgende synchronisatie-/kopieerslag gaat het weer mis en zie ik die %20 weer terug in de hyperlink.
 
Als ik het bestand open in Google Drive speelt het de muziek netjes af.
Misschien ligt het wel aan AllwaySync.
 
Als ik het bestand open in Google Drive speelt het de muziek netjes af.
Misschien ligt het wel aan AllwaySync.
Bedoel je dan in Google Drive op een andere pc, waarbij de bestanden zich in de Drive map bevinden die exact hetzelfde bestandspad heeft als op de pc waar de oorspronkelijke bestanden stonden? Want daar gaat het bij mij fout. Heeft dus niet exclusief met AllwaySync te maken.
 
Nee, niet op een ander Pc.
Ik zal dat morgen eens testen op de laptop van mijn dochter.
Het is me daar nu te laat voor.
 
Excuses; In het vergeetboekje gekomen.

Met Google Drive kon ik het bestand niet openen in Excel maar in Google Spreadsheet.
Daar werkt de link niet in.
Ook vreemd is dat er helemaal geen formule in de cel van het originele bestand staat maar gewoon tekst met een hyperlink erachter.
En wat komt er in de Google spreadsheet: =Hyperlink("file:///C:\ACDC%20-%20Whole%20Lotta%20Rosie.mp3";"ACDC") :shocked:

Na lang proberen en apps te downloaden kon ik het bestand in Google Drive openen met Excel.
Link aangeklikt en muziek werd afgespeeld (in de link geen '%20').

Wat ook lukt.
Muziekbestand op beide Pc's in hetzelfde bestandenpad.
Excelbestand verstuurt via e-mail en geopend in Excel.
De link aangeklikt en de muziek werd afgespeeld.
 

Sorry, ook ik ben even druk geweest. Mailen lukt bij mij ook, maar het zou makkelijker zijn als het automatisch gaat via dropbox/drive. Maar ja, dit is second best...is ook goed.

Je schreef dat je "lang had geprobeerd en apps te downloaden". Wat bedoel je daar precies mee?
 
Downloaden van Apps om een Excel bestand via Google Dive te openen in Excel en niet in Google spreadsheets.

Na dat gedaan te hebben werkt het uitstekend.
 
Downloaden van Apps om een Excel bestand via Google Dive te openen in Excel en niet in Google spreadsheets.

Na dat gedaan te hebben werkt het uitstekend.

Oeh, dat klinkt interessant. Heb je een linkje o.i.d?
 
Volgens mij zit het gewoon onder Google Drive, "openen met" en 'Apps downloaden'.
Pc herstarten (vandaar dat het zo lang duurde, 'had niet in de gaten dat het invloed had', voordat het werkte).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan