Bij tekst invoegen in kolommen verspringt alles

Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Berichten
304
Ik werk met word 2003 en ben bezig met een overzicht van landen, plaatsen per werelddeel/land etc. Hiervoor gebruik ik 3 kolommen. Echter bovenaan elke pagina moet een soort van titel komen staan. Heeft even geduurd voor ik er achter kwam hoe ik dat moest doen ; regel waarop titel moet komen staan als één kolom instellen. Lukte prima, totdat er plaatsen/landen aangevuld moesten worden. Ineens begint de tekst dan te verspringen. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met secties of iets dergelijks, maar ik kom er echt niet uit en zie door de bomen het bos niet meer :confused: Mijn bedoeling is, dat als er tekst aangevuld moet worden, ALLES gewoon naar beneden opschuift. Later kan ik dan zelf met de enter-c.q. delete-toets wel regelen dat de titels weer mooi bovenaan komen. Wie helpt me alsjeblieft ? (zie bijlage ; als ik bijv. bij Azië-India 6 keer op enter klik, komen op de blz. rechts Griekenland, Joegoslavie en Zwitserland boven "landen per werelddeel" te staan, en Groot-Brittannie eronder )
 

Bijlagen

  • helpmij kolommen.doc
    98,5 KB · Weergaven: 281
Er is geen zachte manier om dit te zeggen, dus het klinkt misschien een beetje hard, maar je document is een beetje een zootje :) Zodra ik lees dat je meer dan drie keer op <Enter> moet drukken, vind ik al dat er iets behoorlijk mis is met een document. Sterker nog: ik beschouw een document waar je twee keer op <Enter> moet drukken al als niet in orde. Ook jouw probleem is prima op te lossen, bijvoorbeeld door met Stijlen te werken en met kopteksten. In bijgaand document zie je een uitwerkingsmogelijkheid. En hierbij kun je keurig doortypen, de koptekst met de titel blijft gewoon staan.
Overigens is een complimentje nog wel op zijn plaats (zo slecht was jouw idee dus niet :) ) want je had gelijk: je moet wel met secties werken.
 

Bijlagen

  • helpmij kolommen v2.doc
    79,5 KB · Weergaven: 211
Hee Michel, bedankt ! Jouw resultaat ziet er op het eerste oog uit zoals ik het wil. Ik ga er mee aan de slag. En je hoeft je niet te excuseren voor jouw "harde aanpak" hoor ; zachte heelmeesters maken stinkende wonden en ik heb al wel veel met Word gewerkt, maar niet met kolommen etc. dus valt er voor mij inderdaad nog veel te leren....Ik kan nu in ieder geval weer vooruit ; zodra het me gelukt is en ik geen problemen ondervind, zal ik de status op opgelost zetten.
 
Michel, misschien kun jij ( of iemand anders...) me vooruit helpen met het volgende : hoe zorg ik ervoor dat de 1e regel van mijn tweede kolom op dezelfde hoogte komt als de eerste regel uit de eerste kolom, ook al is de letteropmaak/grootte verschillend?
 
Da's een mooi probleem :) Tekst heeft een bepaalde lettergrootte (en hoogte), en alinea's ook. Bij een instelling als <Regelafstand> op 1, krijg je de hoogte van het font + iets van 20% extra boven- en onderruimte voor vlag en stok van het font. Bij een lettergrootte van 10 pt is de regelhoogte dus 12 pt. Dat kun je simpel controleren door niet <Regelafstand> op 1 te laten staan, maar te kiezen voor <Tenminste> of <Exact>. De waarde springt dan uit zichzelf naar 12. Bij koppen gebruik je doorgaans een groter font, en dan wordt dus ook de regelhoogte groter. Met als gevolg dat tekst in kolommen gaat 'zweven'. Er is maar één oplossing voor, en die is: zorg ervoor dat alle opmaakprofielen een regelhoogte hebben die een veelvoud is van het standaard lettertype. Zelf zet ik mijn regelhoogte altijd op 13 pt, en niet op 12. Dat geeft tekst nèt iets meer lucht, en maakt hem in mijn ogen wat fraaier. Bij mij is de standaard regelhoogte dus Exact - 13 pt. De koppen (alle koppen die ik gebruik, dus Kop 1, Kop 2 etc) hebben dan allemaal een hoogte van Exact 26 pt. Daarbij kun je dan spelen met het font; als Kop 1 16 punt is, heb je nog 10 pt over om onder of boven in te stellen. Is Kop 2 14 pt, dan kun je nog 12 pt verdelen aan boven- en onderkant. Je kunt dus allerlei combinaties maken die een veelvoud zijn van je standaard lettertype, en je tekst zal altijd in de kolommen op gelijke hoogte blijven.
 
En alweer bedankt voor deze snelle reactie ! Ik ga kijken of het me gaat lukken. Mijn "project" volgt nu zeer langzaam, maar ik leer ontzettend veel bij nu. Droom zelfs van de opmaaktekens van de entertoets, dat zegt genoeg he !
 
Het is gelukt. Kom ik echter bij de volgende vraag ; hoe stel ik in dat de "kopregel" ( ik noem het maar even zo ; wat ik bedoel is dus de bovenste regel met het grootste lettertype ) automatisch ook op de volgende pagina('s) bovenaan komt staan als het hoofdstuk meer dan een pagina beslaat ? Ik heb gekeken bij de opmaakprofielen in de bijlage van Michel, maar kom er niet uit....
 
Een herhalende kopregel moet je maken in de Koptekst van het document.
 
Het een is nog niet opgelost of het ander probleem dient zich aan....Ik vind het vervelend jullie weer lastig te vallen, maar wil mijn "project" niet meer opgeven nu ik al zo ver gekomen ben. Ik heb een bijlage meegestuurd van het laatste gedeelte waarin het probleem zich voordoet.
1. Hoe komt het dat op de laatste pagina geen paginanummer verschijnt ?
2. Het valt me ook op dat in het originele document de paginanummers die onderaan de pagina staan, niet corresponderen met de paginanummers die "kop-voettekst" aangeeft. Een voorbeeld : Op het document staan in de modus beeld-afdrukweergave de pagina's genummerd van 1 tm 452 ( + dan het laatste ongenummerde blad ) maar als ik kijk bij beeld-koptekst en voettekst, loopt de nummering van 1 tm 490 (?????) In de bijlage komt de nummering wel nog overeen, dus ergens in de loop van het document is een foutje geslopen volgens mij.
Wie wil me nog eens (proberen te ) helpen ?
 
vergeten de bijlage mee te sturen, dus hierbij alsnog.
 

Bijlagen

  • helpmij kolommenv3.doc
    67 KB · Weergaven: 42
Ook dit probleem is inmiddels opgelost. Vraag me echter niet hoe, maar ik heb vanalles uitgeprobeerd en alle paginanummers worden nu goed vermeld op de afdrukweergave. Komen weliswaar nog steeds niet overeen met paginanummers volgens kop-en voettekst, maar dit heeft misschien een verklaarbare reden ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan