• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

breedte keuzemenu gegevensvalidatie aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
94
Beste allen,
Ik gebruik gegevensvalidatie, 'lijst', om scroll-down keuzemenu's aan te maken in mijn registratiesysteem. Het registratiesysteem bestaat uit een flink aantal kolommen, die ik bij voorkeur niet heel breed maak, zodat de gebruikers (invullers) ervan op één scherm zoveel mogelijk zien. Maar, ze moeten de items in de keuzemenu's (bijvoorbeeld namen van scholen, gevolgd door locatie: DeSchakel_tuinstraat/DeSchakel_beatrixstraat, etc.) wel goed kunnen lezen. Kan ik zorgen dat het keuzemenu breder in beeld verschijnt, ongeacht de breedte van de kolom waar het keuzemenu in staat? Ter info, eenmaal ingevuld is het geen enkel probleem dat je op het eerste gezicht niet het hele item kunt lezen...
 
Hoi,
Als je een invulformulier maakt is uw probleem toch opgelost.
Greetz
 
uhm, 1. ik weet niet hoe ik een invulformulier kan maken; maar belangrijker, 2. degenen die de gegevens invoeren, moeten ook regelmatig terugkijken naar reeds ingevoerde gegevens: snel even op zicht, zonder analyses/tabellen e.d. De analyses worden later gemaakt en door andere personen, maar aangezien de invullers het systeem ook gebruiken als "dossier-light", om even snel iemand op te zoeken, wil ik het dus graag op de genoemde manier. Er worden dagelijks gegevens toegevoegd en snel teruggezocht...
 
Hoi,
Heb je voorbeeldbestandje(zonder gevoelige informatie) dan kan ik mischien een voorzetje geven ? Want alles wat je vraagt is perfect mogelijk via formulieren.
 
De aanpak met invulformulier, zoals gast0660 voorstelt, geeft de meeste mogelijkheden, maar als het je puur gaat om het aanpassen van de breedte van het keuzemenu gegvensvalidatie, bekijk dan onderstaande bijlage eens.
 

Bijlagen

  • Copy of vbregistratie3.xlsm
    16,2 KB · Weergaven: 344
Hoi,
Bekijk deze eens als je er iets mee kan?
Als er vragen zijn, welkom
mvg
 

Bijlagen

  • invulvelden en zoekfunctie2.xlsm
    55,9 KB · Weergaven: 254
Eigenlijk gewoon "gegoogled", met 5% aanpassing aan de code.
 
@WHER, voor nu is dat een prima oplossing, maar waar kan ik de code vinden? i.i.g. niet onder gegevensvalidatie... Ik ben ook wel benieuwd met welke zoekterm je gegoogled hebt?
@gast0660: ziet er prachtig uit al is het afhankelijke keuzemenu (keuzelijst scholen afhankelijk van de gemaakte keuze uit keuzelijst wijk) eruit verdwenen. Maar dat zou vast ook wel programmeerbaar zijn. Ik overweeg binnenkort een min of meer custommade cursus excel te gaan doen en houd een lijstje bij van onderwerpen die daarin aan bod zouden moeten komen. Ik neem aan dat jouw formulier met behulp van macro's is gemaakt? Daar heb ik nog nooit iets mee gedaan, dus voor nu ga ik me daar niet aan wagen, maar is wel het overwegen waard voor op het lijstje.
 
Hoi,
De code van WHER kan je vinden in de programmacode onder blad1 (Is ook VBA),je zal je in ieder geval aan VBA moeten wagen:shocked:, wat mijn code betreft uw volgende vraag dat is ook programmeerbaar.Beide oplossingen zijn vba code. Dus zal je via de vba editor de code van WHER in uw excelbestand moeten zetten. Wat betreft excel, hier op dit forum onder tips en handleidingen vind je een paar prachtige excel handleidingen.
 
Nogmaals dank, ik moet me dus in VBA gaan verdiepen. Confronterend om te zien dat veel van mijn vragen van de laatste tijd onder Excel voor beginners vallen... ik dacht zelf dat ik al best wat kon :confused:
 
Tja, hoe moeilijker uw vragen, hoe moeilijker de antwoorden:d
Maar meestal weet je al meer dan je zelf denkt, kwestie van proberen(ik struikel nog altijd over iets zoals een punt of puntkomma) maar met deze vraag zal je idd met VBA wat moeten aanvangen. Ik zou zeggen maak een kopietje van uw bestandje en proberen.
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan