• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Berichten
199
Hallo,

Ik ben bezig met een ingredienten lijst te maken voor een product binnen mijn bedrijf. Nu heb ik al heel simpele formules gemaakt om uit te rekenen welke hoeveelheden ingredienten je nodig hebt als je x kg product wil maken.

Nu zou ik ook graag willen wanneer je een eenheid van een ingredient invoerd dat de rest ook weer automatisch wordt betekent, dus eigenlijk de omgekeerde richting.
De achterliggende gedachte hiervan is dat sommige producten alleen in de trap van 5 kunnen gebruik worden (5kg, 10kg, 15kg enz)

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bij voorbaat dank,
Bekijk bijlage Map2.xlsx
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet wat het maximale gewicht is, anders kun je met gegevens validatie een lijst maken van 5,10,15,20,25,30 waaruit gekozen moet worden.
 
Hallo peer,

Ik heb mijn vraag iets aangepast, ik wil eigenlijk geen limiet invoegen, in de hoop dat excell zelf tot in het oneindig de trap van 5 kent.
 
Bij gegevens validatie > aangepast kun je de volgende formule invoeren
Code:
=ALS(REST(A1;5)=0;1)
Wanneer je deze cel naar beneden toe doortrekt wordt in deze kolom alle getallen die niet door 5 deelbaar zijn geweigerd.

Mvg Leo
 
Hallo Leofact,

Bedankt voor deze oplossing! Deze werkt.

Nu zit ik nog wel met het andere probleem, de gebruiker moet nu een getal invoeren wat deelbaar moet zijn door 5 maar de andere ingredienten worden dan nog niet berekent. Zodra ik een getal invoer wordt de formule gewist.
 
Dat snap ik niet, heb de formule ook getest werkt bij mij goed.
 

Bijlagen

  • Kopie van Map2-1.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 24
Zonder voorbeeldbestand wordt dit lastig.
Je zult dan een extra kolom moeten gebruiken om de getallen in te vullen en in de formule (in een andere cel dus), ipv het getal, met een celverwijzing naar het ingevulde getal verwijzen.
 
Hey Leo,

Sorry voor de onduidelijkheid, ik zal het nog eens proberen :)

Zoals je ziet in de bijlage heb ik een ingredientenlijst. Wanneer je de gewenste kilo's invuld krijg je te zien hoeveel kg aardappel je nodig hebt, hoeveel kg paprika enz.. Dit heb ik met een eenvoudige formule op de bijbehorende cellen gedaan.

Nu is het zo dat wortels alleen in hoeveelheden van 5kg toevoegd kunnen worden, vandaar mijn eerste vraag waar u perfect antwoord op gaf.

Alleen ik zou nu nog graag willen dat wanneer ik 5kg wortels invoer dat de andere waarden ook weer worden berekend. Dus je vult een ingredient in en krijgt te zien hoeveel kg je van de andere ingredienten moet toevoegen. Ik kan hiervoor geen formules gebruiken want die verdwijnen zodra ik een getal in de cel invoer.

Ik hoop dat ik het zo wat heb verduidelijkt.

Met vriendelijke groet,Bekijk bijlage Map3.xlsx
 
Misschien dat ik nu wat te ver doordraaf maar stel het volgende:

Wortel is ruim 10% van het totaal gewicht
Komkommer ruim 2.5 % van het totaal gewicht

Wortel kan alleen per 5 kg toegevoegd worden (jou voorbeeld)
maar stel ook nog het volgende:
Komkommer kan alleen per 3 kg toegevoegd worden.

Dan wordt het dus een kwestie van 'de grote gemene deler' hoeveel er gemaakt moet worden.
Ik heb het niet uitgerekend maar ik denk dat dit onwerkbaar is.
 
Toch een poging gewaagd voor slechts 1 bepalend product.
 

Bijlagen

  • ingredienten.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 11
Voor formules kun je geen validatie gebruiken. Voorwaarden dienen in de formule zelf te worden opgenomen.
Ik ben tot nu toe uitgegaan van een totaal product dat per 5 kg aangemaakt wordt en waarvoor een bepaalde hoeveelheid ingrediënten benodigd is.
In de bijlage zie je daar een mogelijkheid voor
Producten en toevoegfactor worden hier apart bewaard.
Bekijk bijlage ingredienten_berekenen.xlsx

Nu begrijp ik, dat het ook om de trapsgewijze hoeveelheid van de ingrediënt gaat.
Is daarbij de totale hoeveelheid per 5 kg nog van belang?
Hoe wil je eventuele afwijkingen zien dan? Zijn ze wel toegestaan (dus bv 1kg wortels over kan)
Is daarvoor de oplossing van popipipo wat je zoekt?
 
Dit ziet er een tikkeltje ingewikkelder uit dan ik had gedacht, mijn excuses.

Er kan niks overblijven, dat willen we juist niet. Het komt in een zak van 5kg binnen en die willen we gebruiken zodat we niks over houden.

Als ik 5 kilo wortel erin doe, hoeveel kg van de andere ingredienten heb ik dan nodig? Dat is eigenlijk mijn uiteindelijk vraag.
 
@Bandito Hou je het andere forum ook op de hoogte van de vorderingen die hier worden gemaakt. Het is niet netjes om de helpers die vaak op meerdere forums helpen dubbel te laten helpen jou probleem op te lossen.
 
De vraag is op het andere forum inmiddels door moderator (volgens de daar geldende regels) verwijderd.
 
Mogelijk beantwoorde oplossing van popipio al aan je vraag, dan graag vraag op opgelost zetten.

Maar ik begrijp dat je nu alleen van de hoeveelheid ingrediënt uitgaat.
Daarom alsnog een aangepast bestand wat dit voor alle ingrediënten doet.
In antwoord op je opmerking op over de ingewikkeldheid, nog daaronder een simpele oplossing met puur de berekening, zonder vert.zoeken

Bekijk bijlage ingredienten_berekenen.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Dank u allen voor uw hulp!

Het werkt nu perfect!


Sorry van de cross-posting, ik wist niet dat dit tegen de regels was en dacht dat ik zo mijn antwoord sneller zou hebben, niet wetende dat hier alleen al zo snel en goed werd gereageerd. Mijn excuses
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan