• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel waarde pas wijzigen nadat andere cel waarde is gewijzigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Banaantje14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jan 2014
Berichten
4
Beste mensen,

regelmatig raadpleeg ik de forums om mij te helpen met excel. Ik ben niet geheel onhandig met excel maar meestal met wat zoeken hie rkom ik er wel uit. echter heb ik nu een probleempje wat ik niet opgelost krijg. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb dit nodig voor een urenregistratiesysteem dat ik aan het maken ben maar voor het gemak heb ik in de bijlage heb ik een simpele versie gemaakt van mijn probleem.

Er zijn 3 keuzes, namelijk: appel, peer en banaan. Daarbij is bekend hoeveel van deze nog in voorraad zijn. Wat ik moet hebben voor de urenregistratie die ik aan het maken ben is:
- ik selecteer bij keuze appel, dan komt er 10 te staan
- nu pas ik de voorraad aan naar 6 appels bijvoorbeeld
- ik wil graag dat er dan in het vakje keuze 10 blijft staan totdat ik de keuze aanpas.

kan iemand mij hier aub mee helpen.

alvast bedankt!

bijlage: Bekijk bijlage Cel waarde vasthouden na wijzigen keuze.xlsx
 
Dankje! Een simpele maar doeltreffende oplossing! (waar ik zelf niet aan gedacht had);)

Niet de meest functionele in mijn geval, maar het is acceptabel en een andere oplossing om het helemaal zelfstandig uit te voeren krijg ik niet gevonden.

Bedankt voor de hulp!
 
Je kan ook deze even testen.
 

Bijlagen

  • Cel waarde vasthouden na wijzigen keuze(cobbe).xlsm
    17 KB · Weergaven: 38
Cobbe ik heb jou oplossing ook geprobeerd maar krijg dat in mijn bestand niet voor elkaar. Ik maak gebruik van een dubbele keuzelijst waardoor de VBA code bij het wijzigen van een cel dat als indirect beschouwd(anders kan ik het niet verklaren). Ik krijg het niet opgelost en ook op engelse fora heb ik geen geschikte oplossing gevonden. De oplossing van Marcsken is niet de meest functionele waar hij voldoet.

Bedankt voor het meedenken!
 
Je geeft wel heel gemakkelijk op, er is enkel één cel B12 in het geding.
Dus de code reageert enkel als je B12 wijzigt.
En de calculatie wordt op handmatig/automatic gezet.
Dat is alles en dus zeer gemakkelijk toe te passen in een ander bestand:
Code:
Deze code staat in het werkblad:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Intersect(Target, Range("B12")) Is Nothing Then Exit Sub
   With Application
        .Volatile
        .Calculate
   End With
End Sub

Deze code staat in ThisWorkbook:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Application.Calculation = xlAutomatic
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
Application.Calculation = xlManual
End Sub
 
Cobbe, bedankt voor de hele code. Nu werkt het wel, ik heb vast ergens een typfout gemaakt!

Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan