• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celinhoud doorzoeken op lettercombinaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roger48

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 apr 2023
Berichten
2
Hallo,

In een tabel met besteedde uren per projectcode bevat één kolom toelichtingen, ingevoerd door de urenschrijvers. Zie bijlage als voorbeeld. De kern van de toelichting is vaak helder alleen heel verschillend omschreven. Ik wil de uren kunnen rubriceren op toelichting (in een draaitabel) door eerst de toelichtingen te thematiseren in een nieuwe kolom. Daarvoor zou ik elke cel met toelichting willen scannen op een bepaalde lettercombinatie en als die er inzit in een cel achter de toelichting het thema opnemen. Bijvoorbeeld: scan elke cel in de kolom toelichting op de letters "adm" en als een cel "adm" bevat schrijf dan in de cel erachter "administratie". Het liefs zou ik de te zoeken lettercombinaties in een bereik opgeven met het thema er achter.

Hoe kan ik dit automatiseren?

Roger
Breda
 

Bijlagen

  • VoorbeeldExcelRoger48.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 18
Het kan vast makkelijker, maar ik kreeg 't zo voor elkaar.

PHP:
=IFERROR(INDEX($H$2:$H$4;MATCH(TRUE;ISNUMBER(TRANSPOSE(FIND($G$2:$G$4;[@toelichting])));0));"onbekend")

=ALS.FOUT(INDEX($H$2:$H$4;VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(TRANSPONEREN(VIND.ALLES($G$2:$G$4;[@toelichting])));0));"onbekend")
 
Hi lam201, Je oplossing werkt!
Heb je oplossing gebruikt in de 'echte' tabel. De tabel bevat ca. 12000 records en er zijn veel meer thema's. Ik heb dus de lookuplijst langer gemaakt. Maar het werkt zo. Nu alleen nog de lookuplijst een slimme volgorde geven want thema's worden overschreven als ze lager in de lookup een match vinden. Maar voor nu kan ik vooruit. Heel leerzaam ook. Super bedankt.
Roger
 
Laatst bewerkt:
Excel 365 optie:
Code:
=TEKST.COMBINEREN(", ";;FILTER(H$2:H$4;ISGETAL(VIND.SPEC(G$2:G$4;[@toelichting]));""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan