• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen optellen uit verschillende werkbladen binnen Excel???

Status
Niet open voor verdere reacties.

bstri

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
33
Beste leden,

Wie o wie zou mij kunnen helpen met een formule waarmee ik het volgende snel kan weergeven:

In de bijgevoegde bijlage staan investeringcijfers per land per categorie. Ze staan per jaar in een verschillend werkblad.

Zo is in het tablad "1984" te zien dat voor de categorie landbouw en visserij 6 miljoen is geinvesteerd door België en Luxemburg.
In elk volgend tabblad staat weer de investering die voor dat jaar gold.

Nu wil ik in een nieuw tablad een optelling maken voor alle jaren die werd geinvesteerd in landbouw en visserij door België en Luxemburg.
Ik had al eens een formule gemaakt waarin verwees naar tabbladden, maar vanaf 2003 is de indeling net even anders en gaat de formule niet meer op.
Eigenlijk zou ik iets van een formule willen weten waarmee ik met bijvoorbeeld behulp van Verticaal zoeken juist precies de waarde voor elke categrorie en per land dus de waarde zoek en dat tezamen voor alle jaren optelt.

Alvast mijn grote dank die dit kan laten zien!
 

Bijlagen

  • Totaal investeringen.xlsx
    70,4 KB · Weergaven: 190
Hartelijk voor de snelle reactie! Ik ga er spoedig mee aan de slag. Zou heel fijn zijn als t me lukt! Dank, nogmaals
 
Geachte leden,

ik heb nu al vaak geprobeerd om met formules/verwijzingen (verticaal zoeken, som.als, etc. etc.) geprobeerd om somtotalen te kunnen maken binnen bijgevoegd Exel bestand, tevergeefs. In het laatste tabblad (somtotalen) wil ik een totaal cijfer krijgen van alle jaren per bedrijfsklasse, per land.. Eigenlijk de indeling zoals die ook per jaar is gegeven, maar dan voor alle jaren (dus alle tabbladen opgeteld, 1984 t/m 2012). Vervelende ook nog is dat de indeling vanaf tablad 2003 net weer even anders is dan de voorgaande tabbladen..
Het is een bestand afkomstig van Statistics.dnb.

Ik hoop van harte op iemand die mij kan helpen. Bij voorbaat dank voor uw moeite!
Wie kan mij een tip of nog liever een voorbeeld formule geven
 

Bijlagen

  • Statistics DNB.xlsx
    182,4 KB · Weergaven: 137
Het optellen over alle tabbladen zal moeilijk zijn en wel om de volgende reden
Tot 2002 heb je het over België en Luxemburg samen; vanaf 2003 zijn ze gesplitst.
In je totaal staan ze gesplitst dit kun je dus niet optellen.

Mijn advies: Maak 2 totalen 1e tm 2002 2e vanaf 2003

Omdat alle gegevens in dezelfde cel staan kun je onderstaande formule gebruiken voor delfstoffen België (2002 tm 2012) in cel 'Som totalen'!C14:

=SOM('2003:2012'!C14)
 
Bedankt voor de reactie sowieso.
Ik heb inderdaad een tweedeling gemaakt zoals u adviseerde, maar wanneer ik de formule doortrek voor andere landen, lijkt telkens dezelfde waarde berekend te worden?? Bij het doortrekken formule gaat de verwijzing wel mooi mee naar de volgende logische cel (c15, c16 etc), maar de uitkomst blijft telkens gelijk aan de oorspronkelijke cel? (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • Statistics DNB.xlsx
    182,4 KB · Weergaven: 123
De berekening op automatisch zetten ipv manueel wil denk ik wel helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan