• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celnaam gebruiken in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

bauwens1986

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Berichten
75
Beste

Ik weet niet welke titel ik moest nemen, mijn excuses... Ik heb het volgende probleem: Ik moet een formule vinden waarin het aantal opgeteld wordt van een bepaald bereik en dat is geen probleem met Aantal.als maar nu heb ik het volgende probleem: De voorwaarden zijn oa B1 en F1 maar dit neemt hij natuurlijk als cel en neemt hij niet als afkorting van een bepaald woord. Is het mogelijk om deze afkorting te gebruiken zodat hij het niet als celnaam ziet maar als 'woord'?

Het gaat meer specifiek over het aantal mensen die Beeld 1/2 of Financiële Vorming 1/2 volgen (B1/2 en F1/2).

Alvast bedankt!
 
Je krijgt waarschijnlijk binnen 10 minuten wel een geschikt antwoord als je even een voorbeeldbestandje plaatst (Excel). Op basis van bovenstaande is het gokwerk.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan enkel een link, e-mail, afbeelding of video toevoegen, ik zie nergens waar ik een bestand kan toevoegen.
 
Gevonden, mijn excuses :). Bij modules vind je verschillende afkortingen zoals PSY en dergelijke maar dus ook F1 en B1 waardoor je de formule niet kan gebruiken omdat hij de afkorting als cel bekijkt en niet als naam.
 

Bijlagen

  • inschatting vijfdes schooljaar 2019-2020 Internet.xlsx
    56,9 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Hiervoor gebruik je de INDIRECT-functie.
Voor cel B3:
Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT("'"&$A3&"'!D:D");B$2)
(...en zorg dat in A3 de exacte tabnaam staat, dus met een spatie ertussen)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet. De verwijzing naar WEWI/LAWI staat omgedraaid, maar de aantallen F1 en B1 kloppen gewoon volgens mij.
 
Ik zie het probleem niet. De verwijzing naar WEWI/LAWI staat omgedraaid, maar de aantallen F1 en B1 kloppen gewoon volgens mij.

Dat was mij zelfs nog niet opgevallen, bedankt om mij er op te wijzen :D! Het gaat niet over de totalen maar over de jaren zelf, in de kolom modules staat een afkorting en die totalen worden opgeteld in dat tabelletje daarnaast. Daar zit de fout die ik niet kan oplossen omdat ik aantal.als gebruikte met als voorwaarde B1 of F1 of iets anders. Het probleem is dus dat B1 en F1 cellen zijn en hij automatisch de link legt naar die cel en niet naar de naam.
 
Ik zie het probleem niet. De verwijzing naar WEWI/LAWI staat omgedraaid, maar de aantallen F1 en B1 kloppen gewoon volgens mij.

Dat was mij zelfs nog niet opgevallen, bedankt om mij er op te wijzen :D! Het gaat niet over de totalen maar over de jaren zelf, in de kolom modules staat een afkorting en die totalen worden opgeteld in dat tabelletje daarnaast. Daar zit de fout die ik niet kan oplossen omdat ik aantal.als gebruikte met als voorwaarde B1 of F1 of iets anders. Het probleem is dus dat B1 en F1 cellen zijn en hij automatisch de link legt naar die cel en niet naar de naam.
 
en die totalen worden opgeteld in dat tabelletje daarnaast. Daar zit de fout die ik niet kan oplossen omdat ik aantal.als gebruikte

wat is er dan fout, bv op regel 3, hieronder?
5ECTA 6 15 21 7 5 4 0 1 10 10 0 2 0 2 0 0 0 1 9 FOUT

Kun je de verwachte uitkomst weergeven?
 
In L:M zoek je naar het aantal maal een zoekterm voorkomt in een tabblad bepaald in kolom A. Je zoekt in dat tabblad in kolom G en vergelijkt vervolgens in kolom U of het totaal van L:M overeenkomt met kolom D.

Dit geeft steeds als resultaat FOUT, omdat in de diverse tabbladen niet iedere leerling een module heeft toegewezen


Bij tabblad 5 LATA zou het resultaat wel OK kunnen zijn, maar daar staat in kolom G dan weer een module die niet bestaat
 
Laatst bewerkt:
Jan heeft het probleem volgens mij correct geanalyseerd. Oplossing is dus elke leerling een module toe te wijzen die je ook telt in je totaaloverzicht, zoals ik (als voorbeeld) in bijlage heb gedaan voor "5 ECTA".
 

Bijlagen

  • inschatting vijfdes schooljaar 2019-2020 Internet (AC).xlsx
    58,8 KB · Weergaven: 27
@Jan, @Alex,

dat zijn ook mijn gedachten, vandaar dat ik aan TS vraag aan te geven wat er niet klopt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan