• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing na verwijderen of invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Hartvelt

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2007
Berichten
12
Excel kent relatieve en absolute celverwijzingen, maar ik ben op zoek naar een derde mogelijkheid (die misschien niet bestaat).
Ik heb een tabel met 50 regels en 6 kolommen. De cellen in de zesde kolom moeten dezelfde waarde hebben als de cellen in de voorlaatste kolom op dezelfde regel. In de uitgangssituatie is dat dus de vijfde kolom. Maar als ik de vijfde kolom verwijder moet dat de waarde van de vierde kolom worden en als ik een kolom toevoeg, moet dat de waarde van de zesde kolom worden. In het laatste geval wordt de resultaatkolom dus de zevende kolom.
Hoe realiseer ik dat zonder foutmeldingen te krijgen?
 
Met deze formule in de eerste kolom krijg je steeds de laatste waarde van die betreffende rij.:

Code:
=VERSCHUIVING(1:1;0;AANTALARG(B1:IV1);1;1)

Als het toch echt in de laatste kolom moet staan zie ik het nut niet in. Als je een tussenliggende kolom verwijdert heb je toch steeds de laatste waarde in de laatste kolom staan.

Cobbe
 
Met onderstaande code krijgt je de laatste waarde van de kolom direct links van de kolom met de formule.
Dus staat de formule in de 6e kolom dan krijg je de waarde van (indien ingevuld 5e kolom) of als 5e leeg is, de 4e kolom, etc.
Het maakt niet uit of kolommen worden toegevoegd of verwijderd.
De formule begint voor rij 3
Code:
=ZOEKEN(1;1/(A3:INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM()-1))>0);(A3:INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM()-1))))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste Cobbe en Roncancio

Hartelijk dank voor jullie reactie. Als ik kolommen verwijder, krijg ik zowel bij relatieve als absolute adressen de foutmelding #VERW. Bij het invoegen wordt niet de waarde van de cel in de ingevoegde kolom weergegeven, maar nog steeds de waarde van de cel in de vijfde kolom. En ik wil het resultaat toch echt in de zesde kolom hebben en niet in de eerste. Dus de oplossing van Cobbe past mij helaas niet.

De oplossing van Roncancio lijkt beter, maar hierin is een aantal functies opgenomen waardoor het geheel nogal ingewikkeld wordt. Voor Excel is dat natuurlijk geen probleem, maar wel voor mij. Ik kan, zelfs met een Excel handboek bij de hand, niet precies volgen wat de formule nu precies doet. Nog geen ramp, ik kopieer hem gewoon in mijn Excel werkblad. Bij het verwijderen van kolommen werkt de formule goed, maar na het invoegen van een kolom (zonder waarden) geeft de formule nog steeds de waarde van de 5e kolom i.p.v. de waarde in de inmiddels ingevoegde 6e kolom. Pas als ik een waarde in de nieuwe 6e kolom invul, dan wordt deze waarde ook zichtbaar in de cel die de formule bevat. Niet onoverkomelijk, maar is dat nog aan te passen?

Hans Hartvelt
 
Bij het verwijderen van kolommen werkt de formule goed, maar na het invoegen van een kolom (zonder waarden) geeft de formule nog steeds de waarde van de 5e kolom i.p.v. de waarde in de inmiddels ingevoegde 6e kolom. Pas als ik een waarde in de nieuwe 6e kolom invul, dan wordt deze waarde ook zichtbaar in de cel die de formule bevat.

Volgens mij was dit de bedoeling!
In dat geval wordt het een stuk makkelijker.

Code:
=INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM()-1))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste Roncancio,

Dit is inderdaad precies waar ik naar op zoek was. Het werkt prima. Erg bedankt.

Hans Hartvelt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan