Channel Width

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Berichten
632
Hallo Allemaal

Vraag 1:
Wat is het verschil tussen Channel Width 20Mhz en 40Mhz ?

En wat is dan beter in de praktijk?

Vraag 2:
Door het steeds drukker worden door de vele draadloze apparaten, krijg ik steeds meer problemen met mijn WiFi

Een ander kanaal kiezen wordt mijn aanbevolen. Nu blijkt dat één van de beste kanalen in de 2.4 Ghz band is kanaal 14. Volgens een APP op m'n Smartfoon

Maar kanaal14 komt dus wel op mijn telefoon voor, maar niet op mijn Router (op het uitvalschermpje) gaat maar tot het kanaal 13 om intestellen.

Nu vraag ik me af, kan ik evengoed op kanaal 14 zetten ?

En hoe doe ik dat dan?

MVG
Jan Filarski:(
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1:
Wat is het verschil tussen Channel Width 20Mhz en 40Mhz ?

Dat is het gebied rond de draagfrequentie die gebruikt wordt voor data.
Als die Width breder is kan er meer data verstuurd worden, maar dan zijn er ook minder kanalen beschikbaar.
Dit is sterk afhankelijk van de basis frequentie.
Bv de FM radio zit op pakweg 100Mhz. Bandbreedte 2x150khz dat heeft als consequentie dat een er naast liggende zender 300kHz er naast moet liggen.
95.0MHz, 95.3Mhz etc.
In die bandbreedte zitten veel signalen zoals het geluid, de piloottoon, de RDS gegevens etc.

Dus wat is beter?
Dat is afhankelijk wat je wilt.

Vraag 2:
Met een programma als netstumbler kun je zien welke netwerken in jou buurt op welke kanalen zitten.
Je kunt dan kijken welk kanaal voor jou geschikt is. Dus daar waar het minste zit.
Dit moet je dan in je router instellen.

Het is ook hier niet welk kanaal is beter, maar welke plek (kanaal) is nog vrij.
Die vrije ruimte is beter.
 
Maar kanaal14 komt dus wel op mijn telefoon voor, maar niet op mijn Router (op het uitvalschermpje) gaat maar tot het kanaal 13 om in te stellen.

Zie de tabel op deze pagina : Op de 2,4 Ghz band gebruiken we in EU van 1 t/m 13, in USA van 1 t/m 11, in JP van 1 t/m 13 én 14 (kanaal 14 puur voor 802.11b, wat (eigenlijk) niet meer gebruikt wordt, want tegenwoordig gebruiken we voor wifi 802.11g, 802.11n en 802.11ac).

Je begrijpt nu ook waarom het soms nodig is om de "regio" aan te passen in de instellingen van wifi adapters (rechtsklik op wifi adapter in Apparaatbeheer, Eigenschappen, tabblad Geavanceerd) in gevallen dat het wifi netwerk uitzendt op kanaal 12 of 13 en de regio van de wifi adapter op USA staat (dus kanaal 12 en 13 niet gebruikt wordt/niet zichtbaar is).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo dnties / Kostenzer

Op een APP welke ik gebruik staat ook kanaal14 vermeld, vandaar..

Soms zakt het WiFi verkeer (bij mij) volledig in.

Ik heb al geprobeerd, de Router in te stellen op 5Ghz.

Alles werkt daarop oke, behalve de WiFi op mijn telefoon. (Huawei G750-U10

MVG
Jan Filarski
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan