Computer Overleden???

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick46

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2005
Berichten
13
Hallo allemaal,
Voor de eerste keer op deze leuke site, maar niet voor niets het gaat hier om het bekende neefje.

Ik heb hier een drietal oude comp. staan van mijn bedrijfje, 2 x een XT en 1 P2. Op de XT's staat op de harde schijf nogal wat info die ik graag naar de P2 wilde hebben. Mijn neef zou dit wel even fixen en haalde de HD's uit de XT's en plaatste er 1 parallel aan de HD van de P2. Comp. aan en helemaal niets meer. Er staat in het begin nog wel iets te tikken, maar er gebeurd NIETS.
Het lampje van de HD staat constant te branden en de Caps,Numlock lampjes op de toetsenbord blijven branden.
WIE KAN MIJ HELPEN???
 
Waarschijnlijk is het een jumper probleem, je zal de 'nieuw'schijf als slave moeten jumperen en de originele op master.
 
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest geloof ik nu. De 2e HD heb ik er weer afgehaald omdat er niets gebeurde maar het blijft nog steeds donker op het scherm en de situatie is zoals eerst omschreven.

Groet,
 
Heeft het neefje soms de kabels losgehad? Grote kans dan dat de kabel er verkeerd om opzit.
De gekleurde ader (meestal rood) hoort bij pin 1 (kant van de voedingstekker) en ook op het moederbord moet die dus bij pin één zitten, is meestal moeilijk te zien, maar het staat er wel op.
 
Is het wel zeker dat de oude harddisks compatible waren?

In de tijd van de XT's had je nl (bijna) nog geen IDE, maar twee verschillende standaarden, MFM en RLL.

Daar heb je dan ook een MFM/RLL controller voor nodig om die nog te kunnen lezen.

Als er dus een RLL schijf aan een ide controller wordt genangen, zou dat problemen kunnen geven. (volgens mij lijken de connectors erg op elkaar)
 
Bedankt zover, Ik ga nu even eten en zal daarna zien wat voor HD's er aan gehangen hebben. Ben zo terug

Groet,
 
Heb nu hier de HD's voor me, maar kan niet anders ontdekken dan een Seagate model ST3491A en een Conner CFS210A. Hebben 899 cyl. 15 heads 62 sect. 428.1 MB. Kunnen we hiermee verder komen??

Groet,
 
Bedankt tot zover iedereen. Vanwege bezoek kan ik nu niet verder kijken maar ga dit morgenochtend zeker doen en laat het op dit topic weten.

Groet,
 
Het kan ook nog zijn dat je computer geen ata33 (meer) ondersteund.

Als ik zo naar de specs van de drive kijk dan is het ata33 of nog langzamer.

Ook de oude ata33 kabels zijn niet helemaal compatible.

Mocht je echt een backup willen dan is het wellicht handiger om de harddisk terug te zetten in de oude XT en dan via een seriele of paralelle kabel de data over te zetten.
 
o.k. de data zo overzetten was ook mijn eerste idee, maar het neefje wist niet precies hoe dit te doen.
Het probleem is echter dat er ook data op de P2 staat, en die doet dus helemaal niets meer. Dit is nu mijn grote probleem.

Groet,
 
nieuwere pc's kunnen niet met die oude harddisks omgaan vaak, meestal valt er niet eens een master/slave regeling te ontdekken. Wellicht dat die oude schijven wel als single drive op de 2e ide poort willen draaien, iets wat het proberen waard is. Maar die optie om het via een netwerkje cq. floppy's (rotwerk maar betrouwbaar) de boel over te zetten is de beste.

succes
 
bedankt voor de tip, maar ik kan nog steeds de P2 niet gebruiken vanwege het eerder genoemde probleem na het aansluiten van de 2e HD die er nu weer af is. De P2 start wel op maar staat direct weer vast en geeft geen beeld.
Dit is nu het grootste probleem.
Groet,
 
Geplaatst door dick46
bedankt voor de tip, maar ik kan nog steeds de P2 niet gebruiken vanwege het eerder genoemde probleem na het aansluiten van de 2e HD die er nu weer af is. De P2 start wel op maar staat direct weer vast en geeft geen beeld.
Dit is nu het grootste probleem.
Groet,

Ik doe nu net weer een ontdekking, misschien is er een ander probleem.
Het ventilatortje op de processor draait tijdens het aanzetten van de PC heel even en stopt dan direkt.
Kan iemand mij hier verder mee helpen??

Groet,
 
Het zou best kunnen dat door het aansluiten van de oude harddisk iets is doorgebrand.

Probeer voor de zekerheid even alle harddisks af te koppelen (zowel de voedingskabel als de IDE kabel) en doe hetzelfde bij de cd/dvd branders en spelers die er eventueel inzitten.

Probeer dan nog eens op te starten en kijk of hij doorstart.

Eventueel kun je dan nog even in de BIOS gaan en kijken of daar misschien iets anders staat.
 
Heb dit nu ook geprobeerd (alle kabels los ) maar geen resultaat. Tot mijn verbijstering knippert het voedingslampje van de PC op het front nu ipv constant te branden. Heb ook de CPU er uitgehaald en de ventilator schoon gemaakt. Na terugplaatsen start nu ook het kleine ventilatortje op de CPU niet meer op.
IS ER NOG HOOP?????

Groet,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan