Computertje wil niet booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
8.295
Ik heb hier een computertje van een collega die kapot is gegaan.


Probleem zoals het bij mij kwam:
Er komt geen beeld op het scherm.

Nu is het zo dat deze computer dat al vaker heeft gehad. Het leek mij te liggen aan een gammel kabeltje tussen videokaart en monitorkabel (daar zit een speciaal kabeltje bij: verder heb ik zo'n kabel ook nooit gezien: het is een soort splitter in 4 vertakkingen waaronder 2 vga-aansluitingen). Normaal gesproken nooit zo'n probleem: meestal was het een kwestie van kabel opnieuw aanbrengen en dan deed ie het gek genoeg weer.

Maar goed, nu dus niet: het beeld is en blijft zwart.
Eerste conclusie: nieuwe videokaart.
Maar na hier een paar minuten over nagedacht te hebben leek het mij niet te kloppen. Ik nog een keer de pc opstarten, dus zonder beeld. En inderdaad: behalve de draaiende koelers geen reacties. Geen boot-piepjes oid.

De pc maar mee naar huis genomen en nieuwe (eigen) videokaart erin: Geen reactie.
Ander geheugen: Geen reactie
Alle pci-kaarten en schijven afgekoppeld: Geen reactie
Bios reset: Geen reactie

Ventilators gaan dus wel gewoon draaien.

Ik vrees dat het een kapot moederbord of processor is. Iemand nog een ander idee?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Inderdaad een kapot moederbord denk ik...

Met vriendelijke groeten,
theblindman.
 
Hallo

Veel verouderde motherboards weigeren op te starten indien b.i.o.s. batterijtje leeg is.

Deze al eens gecontroleerd d.m.v. multimeter ???

Merk/typenr/ouderdom v/d betrokken p.c. is uiteraard ook nuttig.

Mocht dit inderdaad een al iets gedateerde configuratie & met a.m.d. c.p.u. blijken te zijn ... voeding controleren.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Veel verouderde motherboards weigeren op te starten indien b.i.o.s. batterijtje leeg is.

Deze al eens gecontroleerd d.m.v. multimeter ???

Merk/typenr/ouderdom v/d betrokken p.c. is uiteraard ook nuttig.

Mocht dit inderdaad een al iets gedateerde configuratie met a.m.d. c.p.u. blijken te zijn ... voeding controleren.

Peter
Ik heb helaas geen multimeter.
pc is een targa (lidl-pc) met AMD 64 3200 (socket 754) of iets dergelijks. Niet ultra oud, maar ook zeker niet nieuw te noemen.

Ander batterijtje ga ik eens proberen. Maar aangezien mijn collega heeft gezegd dat het gedurende het updaten van windows is ggebeurd lijkt het me niet dat dit het is.

Voeding dan ook maar even controleren. (al heb ik daar minder zin in)
 
Hallo

Indien betrokken p.c. voordien geen problemen had met datum/tijd b.i.o.s. settings onthouden , zou je dit batterijtje gerust kunnen laten zitten .

Indien ik een gok mag wagen volgens de door u geleverde info ...

Defekte voeding , deze eens vervangen d.m.v. een ruilexemplaar , desnoods eentje lenen???

Peter
 
Andere voeding helpt niet.... (of die moet ook heel toevallig kapot zijn -> al een tijdje niet gebruikt)
 
En als je het kabeltje wat je nog nooit hebt gezien ertussenuit haalt? :)
 
En als je het kabeltje wat je nog nooit hebt gezien ertussenuit haalt? :)

Dan kan je geen monitor aansluiten....

Op de videokaart zit een vierkanten aansluiting, pas in de kabel worden het 2 vga-aansluitingen, een tulp en een s-video.
(ati all in one kaart) 9600-serie als ik het goed heb.
 
Hallo

Je zou ook nog eens visueel de condensatoren kunnen controleren die zich rond de c.p.u. bevinden op ....bol staan , lekken , etc...

Peter
 
Hallo

Je zou ook nog eens visueel de condensatoren kunnen controleren die zich rond de c.p.u. bevinden op ....bol staan , lekken , etc...

Peter

Ook gedaan. Ik kon niets geks vinden.
Ik heb het maar opgegeven en gezegd dat ie een nieuwe moet kopen / de boel geupgraded moet worden.

En dat hebben we gedaan. Nieuw upgradesetje en nieuwe voeding en klaar is kees (voeding was niet perse nodig: ik vond het alleen veiliger gezien de leeftijd van de voeding)

Maar in elk geval bedankt voor het mee denken! (het komt trouwens niet vaak voor dat ik het opgeef....)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan