• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren of een bepaalde waarde zich in een reeks bevind

Status
Niet open voor verdere reacties.

duco243

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Berichten
67
Hallo,


Ik kan geen oplossing vinden voor het volgende probleem:

zie bijgevoegd bestand

In cel D4 wil ik een ALS formule plaatsen die de waarde 1 of 0 terug geeft.
In cel B4 komt een letter, deze varieert, in cel C4 komt een waarde die eveneens varieert

In cel D4 zoek ik naar een formule die op basis van de letter in B4 een tabel doorzoekt of de waarde van C4 daarin voorkomt (ja = 1; nee = 0)

Ik kom er niet achter hoe ik het zoeken nu naar de juiste tabel kan sturen


bvd voor de hulp


gr.
Duco
 

Bijlagen

  • Search1.xls
    38 KB · Weergaven: 22
Ik zou de volgende formule eens proberen
=ALS(B4="A",ALS(TYPE(VERT.ZOEKEN($C$4,$F$4:$F$9,1,ONWAAR))=16,ALS(B4="B",ALS(TYPE(VERT.ZOEKEN($C$4,$G$4:$G$9,1,ONWAAR))=16,ALS(B4="C",ALS(TYPE(VERT.ZOEKEN($C$4,$H$4:$H$9,1,ONWAAR))=16,0,1)0,1)0,1)0,1)0,1)0,1)
 
of zo

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C4;VERSCHUIVING(E3;;VERGELIJKEN(B4;F3:K3;0);100);1;0));0;1)
 
Ik had intussen deze bedacht. Maar het kan gegarandeerd (nog) slimmer ...
Code:
=IFERROR($C$4/VLOOKUP($C$4;INDIRECT(ADDRESS(4;CODE($B$4)-59)):INDIRECT(ADDRESS(9;CODE($B$4)-59));1;FALSE);0)
 
Als het getal maar een keer voorkomt in een bepaald kolom kan het zo:
Code:
=SOMPRODUCT((F3:K3=B4)*(F4:K9=C4))
 
Of deze:
Code:
=--ISNUMBER(MATCH(C4;INDEX(F3:K9;0;MATCH(B4;F3:K3;0));0))
 
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik heb alleen de laatste getest en die doet precies wat de bedoeling is.
Daarmee is niet gezegd dat de andere oplossingen niet voldoen maar een oplossing is genoeg
Ik heb 'm nog wel even omgezet naar

Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(C4;INDEX(F3:K9;0;VERGELIJKEN(B4;F3:K3;0));0))=WAAR;1;0)

thx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan