Crystal Reports of Access 2007?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ytsje

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Berichten
41
Hallo allemaal,

In ons bedrijf wordt gecalculeerd in Excel. De hoeveelheid data wordt te groot en we zijn op zoek naar een oplossing obv een relationele database (SQL-server backend :rolleyes:). We twijfelen tussen Crystal Reports en Access 2007? Ik zal de gebruiker gaan worden van dit pakket. IT zal de eventuele SQL-server backend verzorgen. Ik heb goede kennis van excel (geen/beperkt VBA). In beide software (Cr en Access) zal ik me moeten verdiepen. Ik denk dat de kennis die ik opdoe in Acces mogelijk van pas komt in office als geheel. Verder lijken me de im- en export mogelijkheden en communicatie met andere officeprogramma's makkelijker. (managementrapportage wordt verzameld in MS Word).

Hoe denken jullie over deze pakketkeuze? Welke zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt en prettig weekend,

Ytsje
 
Ik heb 2 jaar geleden een aantal cursussen CR gevolgd, mijn ervaring met CR is dus beperkt maar ik was toen zeer onder de indruk van de mogelijkheden. Ik was wel een volstrekte newbee (en waarschijnlijk snel overdonderd). Vooral over de triggers (mogelijk om actie te ondernemen bij een bepaalde gebeurtenis), de mogelijkheden tot creeren van catalogi spraken me erg aan. Ik zou CR gaan combineren met Navision 2.54 (dat was geen SQL versie van Navision) maar het bedrijf wat CR zou implementeren, kreeg, ondanks eerdere garanties en toezeggen CR niet aan de praat. Daarom heb ik er verder niet meer mee gewerkt. Wat me toen wel opviel was dat het programma zeer snel redelijk duur zou gaan worden, voor een bepaald aantal acties (zoals triggers) staat een bedrag voor.

Ik had toen geen ervaring met Access. Omdat CR niet werkte ben ik met Access aan de slag gegaan. Ook hier is de curve in het begin flink stijl maar het grote voordeel van Access is dat er zeer veel gebruikers zijn. Ook is het makkelijk om cursuscentra te vinden (tip, België en India zijn erg goedkoop ;) ). Inmiddels kan ik met Access redelijk uit de voeten en de problemen die ik ondervind kan ik inmiddels zo verwoorden dat ik via zoeken altijd wel bij de oplossing terecht kom. Ik heb complete catalogi gebouwd in Access.
Ook het kostenaspect is toch wel een stuk gunstiger.Access is een office licentie en je bent klaar. CR komt jaarlijks terug.
Kort:
CR is een bijzonder krachtig programma, wel wat duurder. Access is wat goedkoper, kan wat minder maar zou voor calculaties naar mijn voldoende moeten zijn (vooral als alles goed geprogrammeerd is, bezuinig daar niet op want bij CR moet je daar ook in investeren).
 
Hoi,

Mijn 20 cent:
Access.
Ik ken CR van het bedrijf waar ik werkte voor ik mijn eigen bedrijf opstartte, en ik was erg onder de indruk..... van de problemen die het gaf om een fatsoenlijk rapport uit te laten draaien. Ik werk op dit moment alleen met Access, en inderdaad, als de boel fatsoenlijk gebouwd is, dan kan je (bijna) alles op een redelijk eenvoudige wijze eruit halen. Koppelingen naar andere Office progs ken ik niet en gebruik ik ook niet. Mijn 'management rapportage' en alle andere proces indicatoren komen uit Access. Overigens heb ik wel zelf alles gebouwd, toegespitst op mijn bedrijf.

Wellicht aardig om te vermelden dat wij ISO 2001 gecertificeerd zijn en dat we gaan voor diverse luchtvaartcertificeringen, waarbij Access een hele grote rol speelt. Dit vanwege het feit dat Access mij een hoop procedures uit handen neemt, die anders beschreven hadden moeten worden op tig-pagina's.

Groet,

Zqwiqly.

Ps. 'Ytsje'.... vrienden noemen mij 'Yts'. Wij hebben niet toevallig dezelfde achternaam (IJtsma) en misschien zijn we wel familie....???? :eek:
 
En het voordeel van de triggers is ook voorbij, ook via access kan je triggers maken.
Je vraagt het hier wel in een gekleurde omgeving. In een CR omgeving zal CR beter naar voren komen. :rolleyes:
 
Badankt allemaal,

Access wordt waarschijnlijk de applicatie waarmee we gaan werken. Ik heb een tabelstructuur uitgezet en probeer nu de queries uit. Dit lukt me nog lang niet. Maar ik heb inmiddels 4 boeken gekocht :D. en zal proberen mijn vrije tijd hieraan te besteden.

Ytsje is mijn voornaam; een echte Friese meisjesnaam:confused:.

Groetjes en prettig weekend,

Ytsje
 
Mag ik je een laatste tijdbesparende tip geven?
Volg een cursus om snel met Access te kunnen starten. Het aantal boeken zegt (helaas) niet altijd evenveel over hoe goed de leermethode is. Zelf ik heb ik veel baat bij de cursussen gehad. Na 3 dagen Access cursus was ik een eind opweg maar het werd pas echt leuk nadat ik VBA erbij geleerd had.
 
[OffTopic]

Hoi,

Ytsje is mijn voornaam; een echte Friese meisjesnaam.

Hehehe.... IJtsma is een echte Friese achternaam. Mijn vrienden kwamen met het 'makkelijker aanroepbare' Yts.

[/OffTopic]

On topic:
Succes met je kennis van Access, inderdaad, zoals Floor E zegt, een cursus werkt sneller, of, als je eenmaal wat basiskennis hebt, een goede bekende die reeds kennis heeft van Access.

Groet,

Zqwiqly (Yts :p )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan