• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

csv file bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelpas

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
12
Hallo,

Ik ben bezig met een csv file te maken voor een database. Ik heb al een export gemaak om de indeling van de database te krijgen. Vanuit deze database worden tabbladen in Eplan ingevuld.

Nu hoeft er niet voor elke kolom iets te worden ingevuld, dus wil ik de kolomen die niet worden gebruik een kleur geven. Als ik dat dan gedaan heb en ik sla de file op en ik open hem dan weer zijn de gekleurde kolomen weer terug zonder kleur.

Weet iemand hoe dit optelossen is, alvast bedankt.
 
Beste Marcel,

Een csv-bestand bevat geen opmaakeigenschappen anders dan lettertype en lettergrootte. Dus geen kleur.

Wat je knut doen is een excelebstand maken en via Data > Externe gegevens importeren > Gegevens importeren >
Bestandstype op tekstbestanden *.csv zetten > bestand selecteren > OK.
Volg de stappen van de wizard.
Via voorwaardelijke opmaak kun je de lege cellen van een kolom een opmaak meegeven.
Als je een nieuw csv-bestand klaarzet, kun je via de rechter muisklik > vernieuwen de nieuwe gegeven sophalen. Gevulde cellen worden dan niet meer gekleurd, lege cellen blijven de opmaak houden.

Groeten,
Richard
 
Hallo Richard,

Bedankt voor je snelle reactie, maar ik denk niet dat dat voor mij gaat werken. Kan je bijvoorbeeld ook alleen de letter van de kolomen een kleur geven?

Dat werkt wel een stuk sneller, ik moet namelijk met die andere manier helemaal opnieuw beginnen.
 
Beste Marcel,

Bij mijn weten is het niet mogelijk de kolomkop een aparte kleur te geven. Als jouw dat wel gelukt is ben ik daar benieuwd naar.
Post anders even een voorbeeldbestandje met fictieve data.

Richard
 
Hallo Richard,

Bij deze een voorbeeld file. Vanuit Eplan worden verschillende artikelen per groep in een database gezet. Hierdoor kan je makelijk artikelen toevoegen en verwijderen. Maar niet alle invulvelden zijn toepasbaar op elke productgroep.

Ik wil het eigenlijk zo maken dat in 1 op oogopslag je ziet welke velden relevant zijn voor een specifieke productgroep.
 

Bijlagen

  • Beveiligingen_artikellijst_Eplan_Omschrijving.rar
    2,8 KB · Weergaven: 66
Beste MArcel,

Op rij één staan de veldnamen, en vanaf rij vier kàn er data voorkomen. Maar wat je precies gekleurd wilt hebben weet ik nog niet. :confused:

Kun je het excelbestand daarop aanpassen en aangeveven waneer ee header gekleurd moet zijn?

Overigens, met kolomkop bedoel ik de letteraanduiding van de kolom. Jij bedoelt de kolomkop vanuit het csv-bestand. :)

Richard
 
Richard,


De veldnamen wil ik gekleurd hebben, omdat de veldnamen overeenkomen met invulvelden in Eplan. Ik wil het zo maken dat iedere nipwit de csv file kan aanpassen of uitbreiden. Als ik een export maak krijg ik alle invulvelden te zien, ik kan niks weghalen (want dat verandert de volgorde van neerzetten). Met een kleur kan laten zien welke velden er in moeten gevuld worden voor een specifieke product groep. Ik heb ongeveer 6 verschillende groepen van artikelen, met elk zijn specifieke invullingen. Bijvoorbeeld: Voor een installatie automaat is het belangrijk wat de afmetingen zijn, vanwege de ruimte die inneemt in een kast. Maar voor een kabel in dan weer niet belangrijk.
 
Beste Marcel,

Je laat me nog steeds gissen.
Ik neem aan dat je met 'installatie automaat' bedoelt dat in kolom B iets kan staan als "MOE.inst.automaat 10A/C 1P+N".
Maar waar staan dan die afmetingen in je bestand?

Het woord 'kabel' komt in je bestand niet voor. Waar staat die?

Ik hooop dat je je bestand helder kunt omschrijven. Wat staat er in een kolom en wat staat er op een rij.
Ik ga nu naar huis en heb maandagavond pas weer tijd. Ik hoop dat andere helpdes ook willen meekijken en -denken.

Groeten en fijn weekend,

Richard
 
Maak een sjabloon maakt met de cellen die je gekleurd wilt hebben
Ik heb er als voorbeeldje een paar willekeurig gekleurd
Daarna kun je het csv bestand importeren en de cellen blijven dan gekleurd.
Met de macrorecorder deze bijlage gemaakt.
Plaats en naam van het bestand moet zijn :
D:\Beveiligingen_artikellijst_Eplan_Omschrijving.csv
 

Bijlagen

  • Beveiligingen_artikellijst_Eplan_Omschrijving.xls
    17,5 KB · Weergaven: 50
Hallo,

Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik het opgelost heb. Ik sla de csv op als een werkblad, in deze werkblad kan ik dan de kolomen een kleur geven. Vervolgens sla ik het werkblad weer op als csv. Ik heb dan een excel bestand waar ik vanaf werk en een apart import file.
 
Ik heb je .csv bestand gedownload. en zo ben ik op hetzelfde bestand gekomen. Maar kan je me eventueel helpen hoe dit terug opslaat om deze in excel in te voeren. Want ik heb dit CSV bestand gewijzigd met alle ; en tabs weg te halen maar die terug opslaan in de juiste format lukt niet.

alvast bedankt,

Crikke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan