• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

csv file Importeren waarde veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

skuitje

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2007
Berichten
17
Ik heb een enorme Excel file (90000 rijen) waarbij waarden veranderen nadat ik de file in Excel2007 importeer.

Als ik de file als tekst open zie ik waarde 1.0000 staan. Na importeren worden die weergegeven als 10.000. Hoe kan dit? Is dit een bekend probleem?
 
Hoi,

De vraag is wat de inhoud in deze kolom vertegenwoordigt.
Geïmporteerd ziet Excel die in elk geval als een getal.
Je zou zeggen, dat de waarde de Engelse notatie van het getal 1 zou moeten zijn.
 
je zou bij het importeren moeten aangeven wat de separator is voor de duizendtallen en wat die is voor de decimalen. De amerikanen gebruiken nogal dikwijls het omgekeerde van wat Europa (of toch Belgie-Nederland) doet. Voor hen is 1,234.45 wat voor ons 1.234,45 is.
Heb je anders een vereenvoudigd voorbeeldje van de bestand (eerste 10 regels zonder vertrouwelijke info), dan zal je gerichter geholpen kunnen worden.
 
Ter verduidelijking twee screendumps van de text file en geimporteerde excel file.

In het rood staan de getallen waar het om gaat.

textfile.JPG
geimporteerd.JPG
 
oplossing:

importeren als "text" en vervolgens punten in komma wijzigen
 
je moet 1 en ander duidelijk maken aan excel
1. i vermoed dat je je textfile opent met de klassieke file open en daar kies je dan je file
2. je krijgt de wizzard in meerdere stappen :
- 1e stap : je kiest voor gescheiden vermoed ik
- 2e stap : hier moet je je scheidingstekens kiezen, dat kan ik van hier niet zeggen, vermoedelijk tab en spatie en misschien nog wat dingetjes.
- 3e stap daar kies je in geavanceerd en pas de je deicmaalteken en de duizendtallen aan, dus die "." en "," even omdraaiten.
3. Voltooien

Dat zou er beter moeten op trekken.
Lukt het nog niet, dan zie ik liever een echte tekstfile ipv een screendump, daar kan ik zelf eens mee testen.
 
TS,

Ja, maar dat was je oorspronkelijke vraag helemaal niet ...
 
@cow18
1. maakt niet uit hoe je de file opent. Na "klassieke file open" kan je achteraf nogsteeds text naar kolommen verplaatsen. Je kunt ook text importeren. twee manieren, zelfde uitkomst.(=de wizard waar je het over hebt)
2. scheidingsteken tab.
3. Als ik "." en "," omdraai maakt excel steeds dezelfde "fout". 1.0000 blijft 10.000

zoals hierboven; de kolom als text importeren. dan wordt er niets gewijzigd.

topic kan dicht. Probleem opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan